Електрическата революция в Европа продължава, като март 2025 г. е вторият най-силен месец в историята по отношение на регистрациите на BEV. Този впечатляващ резултат допринесе за това първото тримесечие на годината да се превърне в най-силното досега по отношение на продажбите на електрически превозни средства с батерии на целия континент.
Въпреки това, този нарастващ прилив не е вдигнал еднакво всички лодки, тъй като дългоочакваният актуализиран Model Y на Tesla, с кодово име „Juniper“, засега не успява да обърне продължаващия спад на продажбите на марката в региона.
Само през март продажбите на електромобили с батерии (BEV) на 28-те европейски пазара достигнаха впечатляващите 240 891 единици, отбелязвайки значителен ръст от 23% в сравнение със същия период на миналата година. Този скок се изразява в значителен пазарен дял от 17%, което означава, че приблизително един на всеки пет нови автомобила, продадени в Европа, е бил изцяло електрически.
Макар и да е малко под историческия връх от 275 108 единици, регистриран през декември 2022 г., това силно представяне през март допринесе за превръщането на първото тримесечие на 2025 г. в най-успешния период за продажби на BEV в европейската автомобилна история.
Въпреки това цялостно пазарно оживление, данните на JATO Dynamics разкриват по-нюансирана картина за някога доминиращата марка. През март 2025 г. Tesla остава най-продаваната марка BEV в Европа.
Тази лидерска позиция обаче идва със значителна уговорка: 30% спад на продажбите в сравнение с март 2024 г. Въпреки че този спад представлява леко подобрение в сравнение с по-силните спадове, отчетени през януари (-47%) и февруари (-44%), това едва ли е възстановяването на продажбите, на което Tesla вероятно се е надявала.
Тази низходяща траектория отреди на Tesla второ място в класацията за продажби на BEV за първото тримесечие на 2025 г. с 53 237 регистрации (-38%), изоставайки от Volkswagen Group, който отбеляза забележителен скок от 157%, продавайки 65 679 единици. Дори BMW вече диша във врата на Tesla, отбелязвайки здравословен ръст от 21% с 46 557 продажби на BEV през първото тримесечие. Челната петица се допълва от Audi с впечатляващия 51% ръст до 34 739 единици и Renault, което регистрира още по-впечатляващ 89% ръст с 31 880 доставки.
Ако разгледаме отделните модели, Model Y и Model 3 на Tesla все още заемат първите две позиции в Европа за първото тримесечие на 2025 г., съответно с 29 770 (-49%) и 23 044 (-14%) регистрации. Въпреки това, широко рекламираната поява на силно обновения Model Y „Juniper“ изглежда не успя да донесе очаквания скок на продажбите. През първия си пълен месец на продажби през март 2025 г. обновеният ММодел Y регистрира 15 164 регистрации, което представлява значителен спад от 43% в сравнение с данните за модела преди фейслифта от предходната година. Това подсказва, че освежаването на „Juniper“, макар и потенциално привлекателно за съществуващите клиенти, все още не е завладяло нова вълна от европейски купувачи в условията на нарастваща конкуренция.
Volkswagen Group демонстрира нарастващата си сила в сектора на електрическите превозни средства, като три нейни модела си осигуриха места в топ 10 на BEV за първото тримесечие на 2025 г.: ID.4 (3-то място), ID.7 (4-то място) и ID.3 (6-то място). Забележително е, че списъкът включва и няколко нови участници, което показва динамичен и развиващ се пазарен пейзаж: Kia EV3 (5-ти), Renault 5 E-Tech (8-ми) и Citroen e-C3 (10-ти) - всички те представляват свежа конкуренция, бореща се за парче от процъфтяващия европейски електромобилен пай.
Данните ясно показват, че докато европейският пазар на електромобили бележи стабилен растеж, Tesla е изправена пред все по-силен насрещен вятър и дори значителните актуализации на моделите все още не се оказват достатъчни, за да обърнат настоящия спад на продажбите ѝ в условията на засилваща се конкуренция както от страна на утвърдени, така и на нововъзникващи играчи.
Източник: Факти бг