Шест от най-странните коли на СССР: Космически автобус и ЗАЗ с V-образен двигател

  • 06.01.2022 9:31 /
  • 16825 /
  • 0
Шест от най-странните коли на СССР: Космически автобус и ЗАЗ с V-образен двигател

1. ЛАЗ-695Б по право се смята за първият космически автобус на страната. Именно той е возил първия космонавт Юрий Гагарин към стартовата площадка. 

Външно автобусът почти не се е отличавал от своите събратя, които са слизали масово от поточната линия. Затова пък нещата отвътре стояли друго яче. Главната разлика била силната допълнителна херметизация и системата за филтриране на въздуха. 

Местата за седящ са били 10 - две за космонавтите (Гагарина и дубльора му Германа Титов), освем - за лекари, технически специалисти и кинооператори. 

Интересното е, че инженерите не са имали ясно технически задания за направата на автобуса - те са действали по интуиция. ЛАЗ-695Б е возил 6 космонавти, преди да бъде заменен от следващия модел ЛАЗ-695Е.

На автобусе в космос, спорткар из Запорожца... — 6 странных машин СССР

Автобус ЛАЗ-695Н.

2. 

Лвовските автобуси са изиграли важна роля и при ликвидирането на последиците на катастрофата в Чернобил през 1986 година. С ЛАЗ-695Н са били евакуирани хората от заразения Припят. А за да закара спасителите до АЕЦ-а, Лвовсият автомобилен завод само за месец е успял да разработи и построи пет специални автобуса ЛАЗ-692.

Те са били снабдени със защита от гама лъчения и радиоактивен прах. В автобусите са били монтирани оловни листове, които са покривали части от прозорците. На покрива е била монтирана система за филтриране на въздуха. Автобусите са били излагани на силно радиоактивно облъчване и след изпълняването на своята задача са били утилизирани. 

3. 

Първият артилерийски буксир Коминтерн е създаден през 1934 година за нуждите на армията. В колата са залегнали унифицираното шаси на танк Т-24 и модифицирана кабина от камион ЗИС-5. Влекачът е имал 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 131 конски сили. Коминтерн е бил произвеждан до 1940 година, след което е бил заменен от по-съсършения и мощен влекач Ворошиловец.

 

 

На автобусе в космос, спорткар из Запорожца... — 6 странных машин СССР

4. 

Един от автокуриозите на 90-те години е бюджетната малолитражка Пепи с двигател от мотоциклет. Тя е била разработена от Министерството на рекултивирането и водните ресурси. 

Колата е тежала само 350 килограма, максималната ѝ скорост е била 70 километра в час, а мощността на мотора - 15 конски сили. 

Пепи е била "слепена от това, което е имало": двигателя и скоростната кутия са били взети от мотоциклета ИЖ Планета-3, приборното табло и отоплението от ЗАЗ-968, предното стъкло от микробуса РАФ, а седалките от Москвич -2141. Планирало се е да бъдат произвеждани по 10 000 бройки на година, но се е стигнало само до направата на два прототипа.

5. 

Маршрутката ГАЗел, която е била способна да качи всичките желаещи, е съществувала не само във вицовете, но и в реалността. Съчленения миниавтобус Пилиргим с панорамно остъкление е бил направен през 90-те години в Саратов. Базиран е на шасито на товарна ГАЗел. Според замисъла ГАЗелът хармоника е трябвало да превозва хората до парковите зони, където скоростта ѝ ще се ограничава до 25 километра, но по пътищата с максимално натоварване Пилигрим е трябвало да развива 60 километра. За съжаление,  от микробуса е бил произведен само един екземпляр. 

На автобусе в космос, спорткар из Запорожца... — 6 странных машин СССР 

6. 

Спортното купе "Спорт 900" на базата на агрегатите на "гърбатия" ЗАЗ-965А е било разработено в началото на 60-те години на миналия век от конструкторите на НАМИ. Колата е изглеждала доста необичайно за съветския автопром: ниска, с две врати, с места 2+2. (за двама възрастни и две деца). 

Пространствената рама от стоманени профили е била интегрирана в каросерията чрез сложна форма. Колата е била лека, а аеродинамиката ѝ доста добра, затова слабият V-образен мотор е успявал да ускори колата доста по-добре от запорожеца. Построени са 6 коли, но не е имало серийно производство. 

КОМЕНТИРАЙ