Вече навлязохме в ерата на електрическите превозни средства – само въпрос на време е всички останали коли да използват електричество за придвижване. Най-важният проблем при притежаването на електрически автомобил обаче си остава неговият пробег. Възможно ли е да се увеличи пробегът на такъв лек автомобил?
Презареждайте редовно и настройте функцията "Готов за работа".
Както при смартфонa, редовното презареждане на електрическоto превозно средство може да помогне за поддържане на батерията. Литиево-йонните батерии се разграждат с времето. Въпреки че тази практика няма да увеличи обхвата, тя ще помогне за поддържане на здравето на батерията и текущите характеристики на шофиране.
Съответно експлоатационният живот на автомобила ще се увеличи. Друг метод, който си струва да опитате, е да свържете колата към зарядното устройство и да включите функцията "Планирано заминаване" в системата. Автомобилът автоматично ще подготви интериора и лимита за зареждане. За да промените настройките за заминаване, влезте в секцията „Плащане“, изберете „Планирано заминаване“, след което щракнете върху „График“ и направете промени.
Не зареждайте над 90% и не позволявайте зарядът да падне под 20%
Както при смартфоните, състоянието на зареждане (SoC) е критично, когато става въпрос за зареждане на вашето електрическо превозно средство. Тъй като много електрически превозни средства използват литиево-йонни батерии, важно е те да не са презареждани или недостатъчно заредени. Това помага да се забави разграждането на батерията и да се удължи живота на батерията.
Нивото често е обект на интензивен дебат. Обикновено се препоръчва да не надвишава 90%, независимо дали става дума за телефон или кола. Някои обаче смятат този заряд за висок и предлагат таксуване само до 85%.
От друга страна, се препоръчва да не оставяте батерията да пада под 20%, но ще намерите други хора, които предлагат долната граница да бъде 15%. Във всеки случай, същността на метода е да се поддържа батерията в оптимален диапазон и да се намали броя на циклите на зареждане, през които преминава.
Пълното разреждане на батерията и след това зареждането й до максималния й капацитет е един цикъл на зареждане. Пълното разреждане и презареждане натоварва много батерията. Вместо това се опитвайте да презареждате пътнически електрически превозни средства, когато е възможно: това води до по-малко цикли на зареждане за определен период от време. Колкото по-малко са циклите на зареждане, толкова по-дълго батерията запазва номиналния си капацитет.
Използвайте интелигентно бързото зареждане
Що се отнася до поддържането на номиналния капацитет, важно е да разберете, че бързото зареждане може да не е толкова добро за батерията на автомобила. Тъй като вентилаторите с постоянен ток използват по-високо напрежение от конвенционалното зареждане от мрежата, литиево-йонната батерия е изложена на по-високи температури, което може да доведе до влошаване на производителността с течение на времето. Докато вградената система може да предотврати прегряването на клетките, тя не може да промени химията на литиево-йонната клетка.
За оптимално здраве на батерията се препоръчва да я зареждате редовно със зарядно устройство с ниско напрежение и да използвате функцията за бързо зареждане само когато е абсолютно необходимо.
Дръжте колата включена, докато подгрявате/охлаждате интериора
Друга препоръка е винаги да държите колата включена, когато не я използвате. Ако живеете в горещ или студен климат и се нуждаете от вътрешна предварителна подготовка, препоръчително е да използвате функцията за предварително загряване/охлаждане само когато е включена в контакта. Съвременните електрически автомобили ви позволяват дистанционно да активирате климатичния контрол чрез приложението, но ако колата не е свързана към мрежата в този момент, тя ще използва енергия от батерията, за да затопли или охлади купето.
Предварителната подготовка в купето, когато е свързана към мрежата, гарантира, че енергията идва от мрежата, а не от батерията. Това не само намалява разграждането на батерията, но и позволява на батерията да поддържа оптималния си диапазон на зареждане.
Обмислете използването на автопилот и планиране за дълги пътувания
Използването на автопилот може да помогне за увеличаване на обхвата на вашия автомобил. По същество автопилотът управлява колата при оптимални настройки и използва минимална газ. Ефективното ускоряване и забавяне се постига по-добре от компютър, отколкото от човек: това е така.
Но ситуацията става съвсем различна, когато се сблъскате с попътен вятър. Насрещният и страничният вятър могат да накарат колата да изразходва повече енергия, за да поддържа определена скорост. В този случай преминаването към ръчно управление е най-разумното решение.
Не оставяйте колата си навън през нощта през зимата Литиево-йонните батерии са много чувствителни към температурата, а студеният климат влияе върху пробега и живота на батерията в електрическите превозни средства.
Съхраняването на вашия автомобил на по-топло място ще ви помогне да поддържате оптимална производителност на батерията. Обикновено батериите работят най-добре при температури между 15 и 20°C.
Електролитът вътре в клетките става по-гъст с падането на температурата, което от своя страна забавя процеса на зареждане и разреждане.
Включете навигацията, за да изберете спирки за зареждане
Температурата има голямо влияние върху обхвата и скоростта на зареждане, независимо дали е твърде горещо или твърде студено. Например, ако тръгвате на дълго шофиране през зимата, добра идея е да се спрете на вградената в колата сателитна навигация, която също така ще ви покаже къде са центровете за зареждане.
Дори да знаете къде можете да заредите електрическа кола, без да давате указания, информирането на навигационната система за това къде отивате има някои предимства. Системата подготвя предварително батерията, докато се приближава към зарядното устройство, като я загрява, така че докато стигнете до контакта, тя да е в оптималния диапазон за бързо зареждане.
Поддържайте налягането в гумите, подравнете и монтирайте аеродинамични тасове на колелата
Както при всяка кола, налягането в гумите и подравняването на колелата са критични, когато става дума за ефективност. За разлика от повечето конвенционални автомобили, електрическите автомобили използват по-високо налягане в гумите.
Шофирането с недостатъчно напомпани гуми ще изтощи повече батерията. Същото важи и за наклона: когато превключвате, съпротивлението при триене/търкаляне се увеличава и в крайна сметка харчите повече за смяна на гуми. Друга препоръка е да използвате аеродинамични тасове за колела. Те помагат за подобряване на ефективността.
Възползвайте се от регенеративното спиране
Такова спиране може да увеличи обхвата с няколко километра. Отидете на „Контрол“, натиснете „Шофиране“ или „Педали и кормилно управление“, както при по-новите модели и задайте регенеративното спиране на „Ниско“.
По подразбиране регенеративното спиране на вашия автомобил е настроено на „Стандартно“. Можете също да изберете опцията "Задържане", докато сте в режим на спиране. Това разширява функцията за регенеративно спиране до по-ниски скорости и използва фрикционни спирачки, за да задържи колата при пълно спиране.