Продажбите растат, но китайците все още трябва да преодолеят недоверието на потребителите. Проучване показа как се променя отношението към китайските автомобили по света.
През последните години китайската автомобилна индустрия се насочи към географска експанзия. В същото време в плановете на най-големите играчи на пазара, като BYD, Geely, GAC, Chery, JAC, Changan и Great Wall, влизат са не само развиващите се страни, но и страните от първия свят.
Интересът към продуктите им постепенно нараства, но за да заемат значими позиции, те ще трябва да поработят върху имиджа си, отбелязват от JATO Dynamics.
Продажбите на китайски автомобили се увеличиха в повечето региони през последните две години. В Южна Африка например делът на „китайците“ се повиши от 3 процента през 2021 г. на 8,8 процента през първата половина на 2023 г., в Австралия от 7,5 процента до около 11. В Израел цифрата скочи от 1 процент до 16,26.
Руският пазар стана особено плодотворен след налагането на санкциите: делът на китайските автомобили през първата половина на тази година се повиши над 50% от 7,5% през 2021 г.
Подобна тенденция се забелязва и в съседен Казахстан. Експанзията в Югоизточна Азия също се ускорява: в Тайланд, например, китайските марки са постигнали 15,34% пазарен дял.
В Европа напредъкът е по-скромен. През 2021 г. китайските автомобили представляват 0,67 на сто от продажбите, а през първата половина на 2023 г. - 2,37 на сто. Лидерите в търсенето са Великобритания, Италия и Испания, където ръстът тази година е съответно 4,26, 4,12 и 3,45 на сто.
Разпространението на „китайците“ е възпрепятствано от проблемна репутация, отбелязват анализатори, позовавайки се на проучване в социалните мрежи.
Купувачите се възпират от проблеми с авторските права, проблеми с качеството на изработката и нарастващо политическо напрежение между Китай и западните страни.
Според проучването само 38 процента от потребителите оценяват положително китайските марки, докато западните марки са оценявани на 60 процента.
По-рано шефът на Renault Лука де Мео заяви , че Европа не трябва да се изолира от китайските марки. Според него няма смисъл да се забранява на конкурентите да продават продукт, който потребителите харесват.
Въпреки това си струва да има защитни механизми: те изискват ясна промишлена стратегия и държавна подкрепа за фабриките.