В последния брой на авторитетното списание Nature икономистите Питър Крамтън, Аксел Окенфелс (и двамата от университета на град Кьолн) и Р. Ричард Гедес (Корнелският университет) представят концепция за контрол върху автомобилния трафик в бъдещe. Според концепцията, шофьорите ще трябва да плащат „динамична такса“ за ползване на пътищата. Мярката би трябвало да допринесе за избягването на задръстванията и за опазването на околната среда, твърдят изследователите.
Предвижданият в изследването данък ще взима предвид обемите на трафика в реално време с оглед на конкретната локация, отчитайки фактори като вида превозно средство и изхвърляните от него вредни емисии. С новата такса се очаква значително да се подобрят автомобилният поток и да се допринесе за намаляването на замърсяването на въздуха.
Задръстванията по пътищата не само, че отнемат време, но са и доста скъпи. В Германия, икономическите щети, нанесени от задръстени пътища през 2017 година, възлизат на над 80 милиарда евро. Годишно задръстванията в САЩ, Германия и Великобритания носят общи загуби от 461 млрд. долара. „В момента шофьорите, които предизвикват задръстванията по пътищата, нанасят вреди на околната среда и водят до разходи, които се плащат и от онези, които не участват в трафика“, казва Окенфелс. „Липсата на такава такса, означава, че цялото общество субсидира потребителите на пътищата. А това не е честно. Една такса за употреба на пътищата би изкарала на светло тези разходи и би намалила задръстванията. В случай, че таксата бъде адаптирана към обема на трафика и ситуацията на пътя в реално време, би означавало, че в час пик придвижването с автомобил ще бъде по-скъпи, отколкото по обяд, всеки ще може да избира пътя, който му е най-удобен. Това вече работи при системите за навигации“, обяснява Крамтън.
„В крайна сметка, това ще намали натоварването по основните пътни артерии, ще подобри автомобилния поток и ще намали емисиите на въглероден диоксид“, казва още той.
Технически погледнато, динамичната пътна такса вече може да бъде въведена в реално време още днес. Навигационните и телекомуникационните системи, данните от GPS и различни приложения биха могли да осигурят на шофьорите съответната информация и да предричат обема на трафика. „Разбира се, ще трябва да бъде разработена система, която е приемлив компромис между събирането на лични данни и защитата на личните данни“, казва Крамтън. Модерната криптография може да позволи на операторите на системата да прибират таксата без тя да дава достъп на потребителите до данните на останалите участници в нея.
При това учените не смятат, че таксата ще ощети хората, които нямат възможност да я плащат. „Размерът на таксата трябва да е динамичен и да предоставя различни опции. Представете си, че таксувате само лявата лента на нормално натоварен многоелнтов път. Резултатът ще е по-малко трафик в лявата лента. Това, на свой ред, означава, че потокът на трафика в дясната лента също ще се увеличи. По този начин, всеки печели“, смята Окенфелс.
Прибраните от задръствания пари ще бъдат инвестирани в инфраструктура, а също така и в намаляване на данъка на петролните продукти, смятат експертите.