В глобална перспектива украинският автомобилен пазар роля не играе, а руският стагнира вече редица години, той е далеч от предишните си размери и има съмнителни перспективи за бъдещето. Въпреки това, потенциалните последствия от икономическата блокада на Русия може да са доста сериозни, смята професорът Стефан Брецел, ръководител на германския център за автомобилен мениджмънт (CAM).
Той отбелязва, че от 2015 година насам руският автомобилен пазар се колебае в пределите между 1.4 и 1.8 милиона продадени автомобила. В Русия обаче има автомобилно производство с 34 завода за леки и товарни автомобили, микробуси, автобуси и двигатели.
Те произвеждат продукция, предимно, за вътрешния пазар, но с висок дял на чуждестранни компоненти. Повечето от тези заводи в значителна степен зависят от доставките на детайли от чужбина.
В докоронавирусната 2019 година от Русия бяха изнесени не по-малко от 50 000 автомобила, в парично изражение това са 3.3 милиарда долара. Цената на вноса от друга страна достигна 20 милиарда долара. И става дума на първо място не за цели транспортни средства - през 2021 година техният брой е бил само 32 000 единици, а, предимно, за компоненти от целия свят, които се сглобяват в пълноценни автомобили в предприятията, които се занимават предимно със сглобяване.
Именно доставката на компоненти може да спре при сурови санкции и още повече при заплахата от изключване на Русия от международната платежна система Swift.
Замяната на липсващите детайли с такива от Китай, например, не е възможна без дълги съгласувания - много от тях са доста специфични и не могат лесно да бъдат заменени.
И макар Русия и Украйна да играят само незначителна роля в качеството си на доставчици за световната автомобилна промишленост, и тук може да има проблеми с веригите за доставки, което може да доведе до проблеми в доставките на компоненти за европейските заводи.
За повечето марки намаляването на доставките за Русия ще е незначително, но за конкретни производители загубите може да се окажат много болезнени. Групите производители с най-много продажби през 2021 година са Hyundai (включително Kia) с около 380 000 автомобила годишно и АВТОВАЗ (Lada) с 351 000 бройки и Алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi с 212 000 автомобила, при което Renault от 2017 година също притежава контролният пакет акции на АВТОВАЗ.
***
Щефан Братцел резюмира ситуацията по следния начин: "Русия още дълго време няма да е важен играч за продажба и производство на автомобили. Конкретните последствия от създалата се ситуация и санкциите засега не може да се предвиди с точност, но основните капитали на производителите и доставчиците на автомобили в Русия, вероятно, ще се обезценят значително. Световната автомобилна промишленост няма да прави сериозни инвестиции в Русия в течение на много години. Има и косвени последствия за автомобилната промишленост на Германия и Европа: например, през идните няколко години заради ръста на енергоносителите и петролните продукти цената на производството и притежаването на автомобили ще расте".
Производител |
Дял на руския пазар |
Дял в Русия от общия обем продажби |
Audi |
1,0% |
0,9%
|
АВТОВАЗ |
22,0% |
100% |
BMW |
2,8% |
1,9%
|
GM |
0,1% |
0,1% |
Hyundai |
22,9% |
5,7%
|
Mazda |
1,7% |
2,2% |
Mercedes-Benz |
2,5% |
1,6% |
Mitsubishi |
1,8% |
3,4% |
Nissan |
4,6% |
1,8% |
PSA |
0,5% |
0,3% |
Renault |
8,0% |
4,4% |
Toyota |
7,0% |
1,2% |
Volkswagen |
13,8% |
2,4% |
* Данните на Center of Automotive Management (CAM) са актуални към 2020 г.