На пръв поглед изглежда, че автомобилните гуми остават черни единствено поради стандартите за дизайн. Тъмният им цвят обаче не се дължи на естетиката, а на изключително важен химичен елемент - технически въглерод. Без него гумите бързо биха загубили здравината си, а експлоатационният им живот би намалял десетки пъти.
Как започнало всичко
В края на 19 век автомобилната индустрия едва прави първите си стъпки. Колелата първо били дървени, след това метални, но и двете опции не можели да осигурят комфорт и безопасност.
Търсело се решение, но първите гуми, боядисани в естествения бял цвят, имали сериозни недостатъци. Те ставали меки при нагряване и се втвърдявали при студено време, правейки карането изключително неудобно.
Ролята на техническия въглерод
Проблемът е решен от британски инженери чрез добавяне на технически въглерод към каучуковата смес. Този компонент не само придава на гумите дълбок черен цвят, но и значително подобрява техните свойства.
Така те имат издръжливост и устойчивост на износване - гумите са станали по-устойчиви на изтриване и външни повреди.
Устойчивост на топлина - въглеродът стабилизира гумата, предотвратявайки деформация поради температурни промени.
Без техническия въглерод една гума би издържала само 8000 км, което принуждава шофьорите да ги сменят няколко пъти в годината.