Ето как Skoda успя да привлече най-голямата западна инвестиция в Източна Европа

  • 14.12.2020 8:14 /
  • 1661 /
  • 1
Ето как Skoda успя да привлече най-голямата западна инвестиция в Източна Европа

Може да се каже, че Централна Европа е сърцето на автомобилната индустрия на Стария континент, а Чехия и Skoda са важна част от него. Днес името на компанията стои редом до това на гиганта Volkswagen, като то е част от неговото портфолио. Всъщност, производителят има богата история и преди да стане част от групата, което пък се случва точно преди 3 десетилетия, пише money.bg.

А какво се случва преди тази повратна точка в развитието на компанията, довела до това днес Skoda да е най-голямата експортна компания в Чехия, генерирала оперативна печалба в размер на 1,7 милиарда евро за миналата година.

Историята на компанията започва повече преди повече от век, като тя е петият най-стар производител на автомобили в света. Зад предшественика на Skoda стоят предприемачите Вацлав Клемент и Вацлав Лаурин и тяхната фирма Laurin & Klement.

Клемент и Лоурин

Източник: https://www.skoda-storyboard.com/

Клемент и Лоурин

Първите стъпки към новото начинание идват, когато Клемент се оплаква за лошата изработка на личния си велосипед пред бизнес партньора си. Така в края на 19-и век се появява първото създаден от тяхната компания колело, а по-късно идва и първият мотоциклет.

С новия век или по-точно през 1905 година се появява и първият модел автомобили. Това е моделът Voiturette A, който носи истински успех на компанията, а тя се прочува не само в тогавашната Австро-Унгария, но и извън нейните граници.

Skoda Type 110

Източник: https://www.skoda-storyboard.com/

Skoda Type 110

А две десетилетия по-късно бизнесът на Клемент и Лаурин получава възможност за бърз растеж, след като е придобит от производителят на оръжия към този момент - конгломерата Skoda Works.

По време на Втората световна война и окупацията на Чехословакия мощностите на компанията започват да се използват основно за производството на военни камиони, както и на части за оръжия. В този период Съюзниците бомбардират няколко пъти завода на Skoda в Млада Болеслав, а след последното нападение има около 1000 загинали и ранени.

След края на войната през 1945 година съоръжението е възстановено и отново започва да произвежда леки коли.

Felicia и Octavia

Източник: https://www.skoda-storyboard.com/

Felicia и Octavia

През 60-те години компанията продължава да изгражда добра репутация, а едни от най-популярните ѝ модели към този период са Skoda 440 Spartak, 445 Octavia, Felicia и Skoda MB 1000. Отново през това десетилетие производителят започва да изнася за американския пазар.

Като цяло обаче годините на Студената война са тежки за компанията на фона на относително ограничено производство, а държавната подкрепа е от ключово значение, за да може компанията да се конкурира с производителите от Западна Европа.

Скокът след придобиването от Volkswagen

80-те години са особено тежки за Skoda на фона на все по-малката държавна подкрепа и остарелите технологии на компанията, заради които създаваните от нея модели не отговарят на новите стандарти за вредните емисии в Европа. Всички тези предпоставки изправят компанията на ръба на фалита, а срива на комунистическия блок през 1989 година вещае краят на компанията.

През следващата година обаче идва ключовото решение за приватизирането ва автомобилния сектор, направено от новото правителство на страната. Сред компаниите с интерес към Skoda към този момент се нареждат BMW, General Motors, Renault, Volvo, Ford и Fiat.

Skoda 125 L от 1988 година

Източник: https://www.skoda-storyboard.com/

Skoda 125 L от 1988 година

В крайна сметка обаче германският лидер Volkswagen печели сделката за придобиването на 31% от Skoda. Освен, че групата поема ангажимента да плати 620 милиона германски марки за производителя тя потвърждава, че ще инвестира няколко милиарда в модернизацията на бизнеса ѝ. А това се превръща в най-голямата инвестиция правена от западноевропейска компания в такава от Източна Европа.

Към 1991 година Skoda продава своите автомобили в 30 държави по света. След 2013 година тя е представена в над 100 страни по света. Днес за нея работят повече от 37 000 души само в родината си, като тя има заводи в на няколко различни локации - три в Чехия, както и по един в Китай, Русия, Словакия, Алжир и Индия. Така към края на миналата година компанията има продадени 1,24 милиона автомобила в световен мащаб.

Заводът на компанията в Млада Болеслав през 2020-а

Източник: https://www.skoda-storyboard.com/

Заводът на компанията в Млада Болеслав през 2020-а

КОМЕНТИРАЙ

Коментари

  • Firebg
    14.12.2020 10:37
    пожарни касети http://www.firebg.org/bg/products/64/65/