Той е разработен от Toyota и китайския автомобилен производител GAC.
Двигателят, задвижван с амоняк, изглежда много убедително на хартия. Но има няколко неща, които ще ви накарат по-добре да се откажете от такъв мотор.
Етанол, LPG, електричество, природен газ… Алтернативите на изкопаемите горива са изобилни и производителите на автомобили непрекъснато проучват нови източници на енергия за автомобилите.
Китайският GAC наскоро представи прототип на двигател, задвижван с амоняк, разработен съвместно с Toyota.
Истински технически подвиг, като се има предвид, че това химическо съединение далеч не е най-доброто гориво в света и бъдещето на разработката е неясно.
Амонякът в конвенционален бензинов двигател не може да работи без примеси, няма да се запали, затова е решено ой да се разреди с малко количество водород.
„По време на Втората световна война Брюксел имаше флотилия от автобуси, работещи със смес от амоняк и газификатор. Успяха да изминат 10 000 км.
Сега амонякът отново излиза на преден план, защото се развива водородната енергетика. Амонякът също е резервоар на водород. И е лесен за транспортиране, казва Кристин Русел, професор в университета в Орлеан, която изследва амонячните двигатели.
– Транспортира се при -33° C или 10 бара налягане, в сравнение с -253° C или 700 бара за водорода. Следователно транспортът е много по-евтин. Освен това плътността му е два и половина пъти по-голяма от тази на водорода.
Но благодарение на предимствата, привържениците на амоняка само се опитват да скрият недостатъците му. Той е много е агресивен. Преди да го заредите в резервоара на автомобила, е необходимо да премахнете всички медни, никелови и гумени елементи от двигателите, които амонякът бързо ще направи неизползваеми.
„Друг проблем е, че амонякът е токсичен. Необходимо е също така да се разработи система за последваща обработка за отстраняване на неизгорелите частици от отработените газове“, отбелязва Кристин Русел.
По-скоро амоняк ще се появи в морския сектор. Много е опасно да се използва в градовете.