Деветдесетте години се наричат странна ера на рискови и противоречиви решения във всичко. Включително и дизайна на автомобили.
Някои от най-мощните спортни автомобили и суперколи в света са разработени през 90-те години. По това време се поставят тенденции и се разширяват граници, които използваме и днес. Topspeed състави класация на 10-те най-забележителни модела от това десетилетие, които все още пленяват въображението на феновете днес.
1991 Acura NSX
Максимална скорост: 260 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 5,2 секунди
Оригиналната Acura/Honda NSX беше почти неразбираема за повечето автомобилни ентусиасти. Много хора се чудеха как една компания за косачки може да сглоби такава спортна кола. Въвеждането на технологията VTEC на Honda във V-6 даде на NSX малък, силен двигател. И това беше перфектната комбинация от авангардна технология в изцяло нов спортен автомобил. Буквите NSX означават New Sports eXperimental. Спортен автомобил със среден двигател от Honda (Acura в Америка) отвори напълно нов етап в живота на марката.
1997 Chevrolet Corvette C5
Максимална скорост: 280 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 4,5 секунди
C5 Corvette беше наречен нещо фундаментално невъзможно. Бюджетът за разработването му е толкова нисък, че Chevrolet всъщност възлага голяма част от инженерната работа на външни изпълнители. В резултат, по ирония на съдбата, започна нова ера и се роди легенда. C5 постави основата за следващите две много успешни поколения и влиянието му се усеща дори в съвременния C8. Моделът се произвежда в три разновидности: купе, кабриолет и купе със сгъваем покрив. Повече мощност, по-добро управление и по-агресивен стил незабавно дадоха на вече мощния Corvette предимство в най-добрия пазар на спортни автомобили в света.
1996 Porsche 911 GT1
Максимална скорост: 307 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,9 секунди
Porsche създаде GT1 модификацията на легендарния 911 през 90-те, с намерението да доминира в състезателния клас GT1. Използвайки изключително мощна версия на 3,2-литров турбо шестцилиндров двигател, състезателната кола произвежда малко под 600 конски сили. Не много хора са успели да получат тази състезателна кола за пътя.
1993 Aston Martin Vantage V600
Максимална скорост: 320 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,9 секунди
Британският луксозен партньор Aston Martin не се шегуваше, когато реши да даде не един, а два компресора на своя любим Virage. Преименуван като Vantage, V600 беше най-добрата форма на суперавтомобил. Първоначално Vantage излезе от завода като V550, произвеждайки 550 конски сили. Това обаче не беше достатъчно и Aston Martin го актуализира до V600.
1995 Ferrari F50
Максимална скорост: 325 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,8 секунди
Този модел почти се провали на пазара, но се превърна в легенда. F50 наистина беше огромно подобрение спрямо F40 в няколко ключови аспекта. Неговата шестстепенна трансмисия беше по-добра за използване на улицата от петстепенната трансмисия на F40. Двигателят V-12 с компресор беше по-отзивчив от турбо V-8 на своя предшественик и дизайнът проправи пътя за още по-красиви Ferrari. Въпреки това F50 не беше много по-бърз, но все пак се оказа истинска мечта, без значение по какви стандарти го измервате.
1999 Mercedes-Benz CLK GTR
Максимална скорост: 330 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,8 секунди
Германският автомобилен производител нямаше да загуби удоволствието от състезанието. McLaren имаше F1, Porsche имаше 911 GT1 и въпреки че F50 на Ferrari никога не се състезаваше, той все още беше истински суперавтомобил. Когато CLK GTR се появява на сцената през 1999 г., той предлага още повече. Дизайнерите увеличиха обема на двигателя от 5,9 на 6,8 литра, увеличавайки мощността до 622 конски сили, доста над състезателния лимит.
1994 Lamborghini Diablo SE
Максимална скорост: 337 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,5 секунди
Не са много спортните автомобили, които могат да се откроят като ярко оцветено Lamborghini. За Diablo SE използваха пълен италиански стил, като в същото време събраха впечатляващ пълнеж под капака. Вариантът SE беше първият модел, който се върна към конфигурация със задвижване на задните колела, откакто беше представен моделът Diablo със задвижване на всички колела. С V-12 двигател и каросерия, която ще ви подлуди, Diablo SE беше перфектното Lamborghini в средата на 90-те. Diablo продължи тенденцията на клиновиден дизайн, установена от предишния Countach. Той и до днес е синоним на италианската конюшня.
1992 Bugatti EB110 Super Sport
Максимална скорост: 340 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,4 секунди
EB110 се появи като суперавтомобил от световна класа, пълен с авангардни технологии. Двигателят V-12, оборудван с четири турбокомпресора, произвежда 50 конски сили повече от EB110 GT. Bugatti може да е извън играта от десетилетия, но френската марка се завърна с отмъщение в края на 80-те години, когато създаде EB110. Той трябваше да бъде построен в Италия, недалеч от мястото, където са родени основните му конкуренти.
1992 Jaguar XJ220
Максимална скорост: 350 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,6 секунди
Производственият XJ220 първоначално се продаваше като суперавтомобил със задвижване на всички колела и V-12 двигател, но след това беше превключен на задвижване на задните колела и двигателят беше намален до V-6. Автомобилните ентусиасти погледнаха това с разочарование. Досега Jaguar не е поставил рекорд за максимална скорост от 350 км/ч. Това беше огромен пробив от инженерна гледна точка. Автомобилът проправи пътя си към успеха благодарение на прекалено форсиран двигател, който никога не е бил предназначен за суперколи. XJ220 остава легенда и днес е много търсен.
1993 McLaren F1
Максимална скорост: 387 км/ч
Ускорение до 100 км/ч: 3,2 секунди
McLaren F1 все още се счита за най-добрата кола, правена някога. Неговият разработчик Джордан Мъри призна, че максималната скорост не е негов приоритет. Въпреки това, F1 счупи рекорда, когато достигна 387 км/ч и все още държи този рекорд като най-бързата суперкола с естествено пълнене. McLaren използва 6.1-литров BMW V-12, създаден специално за състезания във Формула 1. Той произвежда невероятните 627 конски сили, огромно число за онова време. Едва през 2005 г. моделът успя да победи Bugatti със своя 16-цилиндров двигател Veyron с четири турбокомпресора. Необходими са още около 400 конски сили и десетилетие инженерни усилия. McLaren F1 постави толкова висок стандарт, че малцина дори днес могат да достигнат представянето му.