Собствениците на автомобили ветерани от миналия век си задават въпроса дали могат да поставят в своите коли съвременно синтетично моторно масло. Днес ще изясним в тънкости тази тема.
Много собственици на ретро автомобили, закупени преди много години, са убедени, че съвременната синтетика е най-доброто решение за работата на силовите им агрегати.
На теория синтетичното масло трябва да улесни стартирането на двигателя през зимата, да намали триенето на частите на двигателя, да намали разхода на гориво и в същото време да почисти вече не новия двигател, благодарение на добавките, включени в съвременните смазочни материали.
За съжаление в повечето случаи собствениците, които искат да "подмладят" двигателите си по този начин, не успяват. Най-тъжните последици настъпват, когато преди да се смени минералното със синтетично масло, не се измива моторът със специално промивно масло.
Чрез промиването ефективно се освобождават от двигателите отлагания на утайки и остатъците от старо масло. В противен случай, след стандартната процедура за поставяне на маслото, в двигателя остават около 15% "отпадъци".
Какво се случва в резултат на това? След като е поставено новото синтетично масло, остатъчното "отпадъчно масло" не се смесва със свежото смазочно масло и образува разслояваща се емулсия. Вследствие на това триещите се части на двигателя се смазват неравномерно и циркулацията на смазочната течност се нарушава, което води до ускорено износване на двигателя.
Захар в резервоара: Ще навреди ли това на съвременните коли ВИДЕО
Друга "бомба със закъснител" са високите детергентни свойства на съвременните синтетични моторни масла.
Тъй като подобна смазка се налива в двигатели, които са изминали много километри, в тях почти сигурно има сажди. Съвременната "синтетика" започва интензивно да изстъргва тези многогодишни утайки и те неизбежно запушват каналите, а и масленият филтър при такава бомбардировка с шлака бързо се замърсява и престава да изпълнява функциите си.
Ясно е също така, че синтетичното масло бързо се разгражда, когато се смеси с остатъци от минерално масло, които, между другото, могат да се видят с невъоръжено око, като се погледне масломерната пръчка. Още след 2-3 хил. км пробег "синтетиката" ще стане черна.
Кое стъкло на колата да счупите, ако ключовете са заключени вътре и се налага да тръгнете
Изводът е очевиден - ако сте собственик например на стар съветски автомобил и сте решили да преминете към синтетично моторно масло, източете го след две-три хиляди километра и промийте двигателя, като го освободите от натрупаните замърсявания. Много по-далновидно е обаче да се придържате към минерално или поне полусинтетично масло.
Добър избор биха били добрите полусинтетични масла, които имат значително количество качествени добавки. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!