По пътищата има повече сняг и лед. При тези условия много шофьори разчитат на системата за стабилизация, която е предназначена за случаи на опасно отклоняване на колата от курса. В някои случаи обаче ESP също така може и да навреди. Именно затова опитните шофьори изключват асистента, ако бордовата електроника позволява такава опция.
За да разберем по-добре плюсовете и минусите на системата за стабилизация (известна като ESP, ESC, VDC, VSC, DSC, DSTC), нека накратко припомним принципа на действие на този полезен помощник. Алгоритъмът на работа е отразен в самите названия. ESP (Electronic Stability Program), ESC (Electronic Stability Control), VDC (Vehicle Drive Control).
Във всички случаи става въпрос за електронен контрол на стабилността, когато блокът за управление, ориентирайки се върху положението на волана и скоростния режим, прилага спиране на едно или повече колела, за да предотврати рязко изместване от курса.
Едновременно с това се намалява подаването на горивото, за да намали въртящия момент на колелата. По този начин системата за стабилизация направлява движението на автомобила в посоката, в която указва завъртането на волана.
В същото време модерните системи за стабилизация са свързани помежду си с ABS, контрол на сцеплението и блок за управлението на двигателя. Междувременно при някои модели или техните първоначални конфигурации системата за стабилизация може да липсва изобщо. Или като опция може да се предостави алгоритъм за частично или пълно изключване на такъв асистент.
Във всеки случай има ситуации, при които системата за стабилизация пречи на опитния водач. Ето един типичен пример. При излизане от хлъзгав (заснежен или леден) завой, за да компенсира започнатото занасяне, водачът увеличава подаването на газ, но електрониката пресича подобни намерения и, образно казано, задушава двигателя, крадейки тяговите резерви, необходими за маневриране.
Колко често трябва да се сменя антифризът в колата
В автомобилите с автоматични скоростни кутии в този случай кутията може автоматично да превключва на по ниска предавка. В резултат на това автомобилът губи сцепление, а спирачките се задействат по такъв начин, че да върнат автомобила в курса. Оказва се, че в тази извънредна ситуация управлението вече не се извършва от човека, а от машината.
При друга ситуация, когато се опитвате да напуснете двора, непочистен от сняг или да се изкачите по заснежен склон, ESP също може да се намеси. Тук електрониката отново ще се опита да отнеме сцеплението, разпознавайки приплъзването на колелата. В резултат на това не се удава нито излизането от снежните преспи, нито изкачването нагоре по хълма.
Съветът при липса на ESP или невъзможност за изключването му може да бъде само един - избягвайте резки натискания на газта, така че системата за стабилизация да няма "изкушението" да задуши двигателя.
Автомеханик обясни защо двигателното масло се е превърнало в гъста паста ВИДЕО
Но може ли напълно да се изключи подобна дейност на стабилизационната система? В преобладаващото мнозинство от случаите няма да можете да направите това напълно, тъй като при повечето модели без спортен потенциал се допуска само частично деактивиране на ESP, когато системата позволява малки занасяния в случаи, които системата определя като не толкова опасни и по-малко отклоняващи се от траекторията.
И накрая, не е тайна, че любителите на дрифтинг успяват да "обездвижат" ESP, като деактивират предохранителя, свързан с ABS. Със същата цел изключват сензора на колелата на ABS. В някои случаи тази тактика наистина работи и индикаторът за неизправност на системата се включва в приборния панел. В същото време ESP спира да работи напълно за радост на дрифтъри и хора, които просто не могат да преодолеят труден хлъзгав участък, например да стигнат до вилата през зимата. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!