Защо двигателите на новите коли се износват по-бързо от тези на по-старите

https://auto.blitz.bg/saveti/zashcho-dvigatelite-na-novite-koli-se-iznosvat-po-brzo-ot-tezi-na-po-starite Auto.blitz.bg
Защо двигателите на новите коли се износват по-бързо от тези на по-старите

Съвременните двигатели имат по-кратък експлоатационен живот и се повреждат по-често от своите аналози отпреди "милениума". Нека да разберем защо се случва така така и какво може да се направи, за да се удължи живота на съвременния агрегат.

В днешно време живот на двигателя от 400 000 км се счита за постижение. Докато преди две-три десетилетия подобно нещо беше често срещано.

Намаляването на експлоатационния живот на съвременните двигатели се дължи на много фактори, а един от основните е постоянното техническо усложняване на конструкцията и въвеждането на нови технологии.

Компресори, турбокомпресор, директно впръскване, многоклапанни конструкции - всички тези технологии са в ход днес, с други думи, използват се дори в серийните масови автомобили. Съществуват обаче и много други причини за преждевременната смърт на двигателите.

Причини за намалена издръжливост

За никого не е тайна, че затягането на стандартите за емисиите доведе до по-сложни конструкции на агрегати, трансмисии и прилагане на сложно ноу-хау.

Ярък пример за това е пълното въвеждане на каталитични конвертори. Ако този екологично чист детайл се повреди, керамичните части могат да попаднат в цилиндрите и да причинят проблем - взаимно увреждане на фрикционните повърхности.

Днес такава диагноза се поставя на много двигатели, при които неутрализаторите имат склонност към прегряване или са слабо защитени от механични повреди.

Конструкцията на триещите се компоненти на агрегата също е претърпяла сериозни промени в наши дни. Общата тенденция е да се олекотява буталната група и други части на двигателя, като се намалява периода на надеждност.

В резултат на това, ако преди няколко десетилетия стените на цилиндрите дълго време са нямали следи от пробега, буталата бавно са губили металния слой, а проблемите в цилиндъра са нараствали с бавни темпове, днес картината е различна.

По-специално, за да се намали теглото на двигателите, днес се използват бутала с малка височина и по-лека конструкция. По-лекото бутало отдава по-лошо топлина в цилиндъра и е по-склонно към прегряване.

Какво да направите, когато крушките на фаровете светят лошо или изгарят бързо

В същото време, съвременните агрегати имат по-малки монтажни хлабини, което води до по-тънък защитен маслен слой между триещите се части. При големи натоварвания и прегряване смазочните вещества вече не е в състояние да изпълнява пълноценно защитната си функция. Резултатът отново е изтъркване.

Що се отнася до използването на директно впръскване на гориво, тази технология значително увеличава възможностите на двигателя, но също така изисква сложни компоненти с ограничен живот, които са уязвими поради прецизната конструкция, тежките условия на работа и използването на некачествено гориво.

От друга страна, системата на турбокомпресора предполага натоварване на частите на двигателя поради по-високата литрова мощност. Освен това системата за контрол на налягането в компресора може да се повреди.

В резултат на това турбокомпресорите на бензиновите двигатели рядко издържат повече от 150 000 км, а проблемната турбина в крайна сметка може да разруши и буталото. Работата е там, че неизправният турбокомпресор може да отнеме лъвския пай от моторното масло, а картерът и частите на буталото в крайна сметка ще се окажат в недостиг на смазка.

Каква е причината селекторът на автоматика на колата да стане толкова малък

А пък за повишаване на екологичността и икономичността на съвременните двигатели общата тенденция е да се повишават работните температури на двигателя. За да се компенсира тази особеност, са въведени управляеми термостати, които позволяват на двигателя да се охлажда при натоварване.

Повишаването на работните температури обаче е довело до такива отрицателни странични ефекти като увеличаване на степента на износване на маслото и стареене на пластмасовите и гумените части на двигателя.

Как да се грижим за двигателя

И накрая, основният въпрос е как да се осигури достоен експлоатационен живот на двигателя. За тази цел е необходимо най-вече да се спазват препоръките на производителя, да се сменя моторното масло два пъти по-често, особено ако автомобилът се използва в трудни условия - планински терен, райони с изключително студен климат, като такси и т.н.

Освен това, за да се сведе до минимум вероятността от образуване на проблеми по стените на цилиндъра, в буталната група не трябва да попадат пясък и мръсотия. За тази цел, когато се сменят свещите, някои части трябва да се почистят добре, например със сгъстен въздух.

В противен случай, ако просто отвиете свещите, в горивната камера може да попаднат замърсявания. Всмукателният тракт също може да засмуква прах и пясък поради амортизирани гумени уплътнения и разхлабени тръби на различни механизми.

Следователно трябва да се обърне по-голямо внимание на въпроса за херметичността на изпускателния отвор.

Освен това трябва да се следи състоянието на охлаждащата течност, да се контролира температурата, да не се допуска агрегатът да прегрява и радиаторите да се промиват своевременно. През зимата се препоръчва двигателят да се загрява поне 5 минути и след това да се кара поне четвърт час, без да се натоварват прекалено много двигателят и трансмисията.

От само себе си се разбира, че състоянието на двигателя е в пряка зависимост от качеството на горивото и моторното масло, както и от използването на качествени въздушни и горивни филтри. /auto.blitz.bg

Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

 

 

 

 

Горещи

Коментирай
4 Коментара
Mumko
преди 3 години

Кой хаймана ви пише статиите на вас? 70% от написаното, или по-скоро преведеното с гугъл са пълни безмислици.

Откажи
Тин Лизи
преди 3 години

И, за, пластмасовите, неща, също, по ,автомобила , ако, всичко, е от метал , ще са вечни , ламарините .

Откажи
tyo
преди 3 години

Всичко е в безумните уж екологични норми. Форсиран двигател 1200 м2 с можност 150 конски сили колко ще издържи

Откажи
FireBG
преди 3 години

пожарни касети http://www.firebg.org/bg/products/64/65/

Откажи