Спасяват ли животи датчиците в гумите?

https://auto.blitz.bg/saveti/spasyavat-li-zhivoti-datchicite-v-gumite Auto.blitz.bg
Спасяват ли животи датчиците в гумите?

Датчици за контрол на налягането в гумите могат да спасят живота на шофьорите и пътниците или най-малкото да им спестят сериозни разходи за ремонти и оборудване на автомобилите. Това коментираха експерти от автомобилния бранш, пише Телеграф бг.

Ако колите не са заводски оборудвани с такава система, тя може да се закупи допълнително, като инвестицията е съпоставима с тази за навигация и е от порядъка на 150 лева. Онлайн се предлагат и външни датчици, които заедно с устройството, към което подават сигнал и което може да се монтира вътре в автомобила, струват по 60 лева.

Поддръжката на датчиците за налягане изискват задължително посещение в сервиз при смяна на гуми 

„Разликата е в това, че особено по-младите водачи слагат навигацията на мястото за радио и започват да я използват по всякакъв начин, който може да им отвлече вниманието по време на шофиране и да ги вкара в опасност, докато тези системи, популярни като ТPMS (tyre pressure monitoring system, от англ. – система за наблюдение на налягането в гумите), действително за полезни най-вече от гледна точка на пътната безопасност, а отделно от това удължават живота на гумите и свалят разхода на гориво“, каза Светослав Малинов, който е бивш служител в официалното представителство за България на една от най-масовите марки автомобили от среден клас.

Дискусия

В момента според европейската директива ECE-R 64 всички автомобили и кемпери, регистрирани след 1 ноември 2014, трябва да имат TPMS. Задължителното използване на TPMS в гумите на тежкотоварни превозни средства и ремаркета влезе в сила през лятото на 2024 година. Изискванията са да има сигнализиране в кабината на превозното средство при промяна на налягането в гумата с повече от 20%. Това е за предотвратяване на опасността.

Все повече са експертите, които препоръчват тези системи да се въведат като задължително изискване и за по-старите автомобили и дори за наличието им да се проверява при годишния технически преглед. Това обаче трудно може да се реализира, докато производителите не унифицират принципите на действие на тази система за всички видове автомобили.

Задължителното използване на TPMS в гумите на тежкотоварни превозни средства и ремаркета влезе в сила през лятото на 2024-та

„В момента при някои модели автомобили датчиците могат да са самообучават, но при същите модели с различна година на производство може да не е така. Производителят в общи линии си прави, каквото си иска. Съществуват различни концепции, няма уеднаквяване, датчиците са различни, програматорите са поне 3-4 вида... Всеки хваща и разработва своя система, пуска я на своите коли, определя си начини за програмиране и за потребителите става доста сложно“, коментира още Светослав Малинов.

Изключване

Именно тази сложност провокира много шофьори да предпочетат да изключат системата, дори тя да е предвидена за техните автомобили, отколкото да инвестират в поддръжката й.

„Нещата отиват в тази посока, защото в оторизираните сервизи цените са обслужване на тази система са много високи, а все няма достатъчно информация как да се случват нещата при отделните модели, които в сервизите за гуми и автомонтьорите да използват и прилагат.

Това като цяло не е добре, защото един път може да ти се наложи и тази система да се задейства и тогава наистина тя може да се окаже дори животоспасяваща“, каза още Светослав Малинов.

Алтернатива

„В нашия сервиз работим с датчици на определена марка, чиито представители са ни предоставили уред за обучение. С него може да проверяваме и дали работят фабрично вградените. По принцип със сигурност има полза от тази система и тя е свързана както с безопасността на пътниците, така и с намаляването на материалните щети и запазването на самата гума. Водачите обаче трудно се справят с тази система, особено по-възрастните.

Много от тях сами не могат да изчистят сигнала, след като са проверили налягането на гумите. Често лампата остава да свети на таблото и те трудно решават проблема през менюто на автомобила. Налага им се да идват при нас в сервиза.

По-сложно е програмирането при колите, произведени за САЩ, Канада и Австралия. При тях самите датчици работят на друга честота. Ако има проблем, който не може да се изчисти през менюто, това се прави през програмите за диагностика.

През диагностика може да се прави и обучението при някои марки и модели, иначе това става през специален TPMS уред. Конкретно при нас цените на датчиците с обучението са между 80 и 120 лева. Като говорим не за оригинални, а за алтернативни“, коментира пред „Телеграф“ и управителят на сервиз за гуми в Стара Загора Радостин Георгиев.

При втори комплект джанти - става сложно

Трудност с ТPMS се появява, когато искаме да се оборудваме и с втори комплект джанти. При този вариант смяната на гумите е по-щадяща за тях, по-бърза и по-евтина. Освен джантите обаче трябва да се инвестират още около 400 лева за нови датчици и тяхното обучение. При някои автомобили дори се налага да си закупите и алтернативно обучително устройство за 100-200 лева (оригиналните са по 1000 лева), защото при тях обучението се налага при всяка смяна – тоест два пъти в годината. Това като услуга в сервиз ще ви излезе допълнително между 40 и 100 лева.

Вторият комплект гуми с джанти вече излиза доста по-скъпо.

„При повечето не се налага такова обучение. Почти няма автомобил, при който да не му сложим датчици и те да проработят. Тези, които аз предлагам, се обучават само веднъж. Те могат да се програмират за всички видове автомобили“, уточни Радостин Георгиев, а това потвърди и бившият автомобилен състезател и настоящ собственик на сервиз Красимир Дунев, който консултира относно TPMS.

Много хора се подлъгват да си поръчват онлайн „програмирани“ датчици за по 10-20 лева. „Вземе ги и дойде при нас и каже, че не работи. Написано е, че е програмиран за този автомобил, но това е измама. Търсят някой да му ги програмира, но то няма как да стане“, каза още Радо Георгиев.

Животът на батериите им е до 10 години

Животът на батериите и при оригиналните, и при алтернативните датчици е между 7 и 10 години. На практика батериите не могат да се сменят, защото те са капсуловани и най-често се подменя целият датчик на вентила, но изобретателността на българите е довела до пробив и в тази посока.

„Има вариант, но той изисква инвестиция и в инструменти и определено масово не може да се прилага, а само от хора, които знаят какво и как да направят. Батериите по принцип не е проблем да се намерят. Трудностите са при захващането им. Пластмасовият корпус, в който се намират, може да се разреже и след това залепи“, разкри Светослав Малинов.

 

Горещи

Коментирай