Помните ли правилото за двете секунди?

  • 01.07.2019 10:00 /
  • 2771 /
  • 0
Помните ли правилото за двете секунди?

Правилата за движение по пътищата изискват от шофьора да спазва безопасна дистанция. Сега ще ви напомним няколко прости, но ефективни метода, позволяващи на водача да се ориентира в потока и да избегне аварийна ситуация.  

Шофьорът трябва да спазва такава дистанция до движещото се пред него транспортно средство, която ще му позволи да избегне сблъсък, а също така и странично разстояние, което гарантира безопасността на движението.  

Особено трудно е с дистанцията пред автомобила пред вас. За да се определи безопасната дистанция, трябва да се отчете и скоростта на движението, и атмосферните условия, и техническото състояние на колата... Но в това могат да ни помогнат няколко прости и доста разпространени народни метода.  

Скоростта на две

За да се определи безопасната дистанция на сух път, за по-лесно се предлага скоростта на движение да се дели на две. Тоест, ако се движиш със 100 километра в час, безопасната дистанция трябва да е минимум 50 метра, ако се движиш със 60 километра в час, то дистанцията е 30 метра. Тази методика е описана в старите учебници за шофьори. Тя обаче има приложение само когато пътят е сух. При дъжд коефициентът на сцепление с пътната настилка намалява с около 1.5 пъти. Зимата с 2 пъти. Така, че ако караш в киша със 100 километра в час, то дистанцията трябва да е не по-малко от 100 метра. 

Правилото за двете секунди 

С какво е лош предишният метод? С приблизителността. Окомерът на всички е различен. Едни шофьори ще смятат, че спазват дистанция от 50 метра, докато между техния автомобил и този отпред няма да има и 30. Друг път ще кара на 75 метра дистанция, приемайки ги за 50. 

Опитните шофьори предлагат използването на правилото за две секунди. Трябва да се набележи място, което е преминал намиращият се пред вас автомобил, а след това да се бори до две. Ако за това време вие също сте преминали през ориентира, то дистанцията трябва да бъде увеличена.  

Откъде идват тези две секунди? Всичко е много просто. Отдавна е установено, че на средностатистическия шофьор са необходими 0.8 секунди, за да осъзнае извънредната ситуация и да вземе решение, още 0.2 секунди са необходими, за да се натисне педала на спирачката. Другата секунда пък е хубав запас за по-флегматичните. 

При това, това правило важи отново само за сухата пътна настилка. На мокро трябва да се използва правилото за трите секунди, а по време на зимата трябва да се брои до 6. 

В тъмното трябва да се кара така, че да може да спрете до ръба на осветяваното от вашите фарове пространство. Помнете, че след въпросния "ръб" може да има неподвижен предмет. Спирачният път при скорост от 100 километра в час се равнява на около 70 метра: 40 метра е средният спирачен път на съвременния лек автомобил и 27,78 метра е пътя, който автомобилът изминава при скорост от 100 километра в час за 1 секунда (времето за реакция на шофьора при извънредни ситуации).  

Разстоянието отстрани  

Тук правилото е още по-лесно: колкото повече, толкова по-добре. Фактически трябва винаги да се придържаме към средата на лентата, ако няма дупки и шахти разбира се.  

Казват, че безопасното странично разстояние при висока скорост трябва да е равно на около половината широчина на колата. В града то може да е по-малко, но не трябва да се забравя и за мотоциклетистите, които карат между колите не само с тесните кросови мотори и скутери, а и с големите чопъри. При инцидент с тях на вас спокойно могат да припишат неспазване на страничното разстояние. Ако вие се движите точно в средата на лентата, основания за такива притеснения няма.  

Правилото за страничното разстояние трябва да се прилага не само към моторджиите, но и към велосипедистите и пешеходците.  

Последен съвет - мислете не само за себе си, но и за другите участници в движението, опитвайте се да предвидите техните действия, а също се вслушвайте и във вашата интуиция. Ако искате да увеличите дистанцията или пространството отстрани, не е нужно да се съпротивлявате на това чувство. Никога не може да има твърде много безопасност. 

Искате да научавате най-интересното и най-новото от света на автомобилите? Харесва ви да четете съвети за вашата кола или да се наслаждавате на ретро кадри от автомобилната история? Тогава ни харесайте във Фейсбук! 

 

КОМЕНТИРАЙ