Да не дава господ с пълна газ да се забиете в дърво или стена. Челният удар носи със себе си страшни последствия: все пак към вашата скорост фактически се добавя и скоростта на идващия срещу вас автомобил. А енергията, както учат в училище, е пропорционална на квадрата на скоростта - като цяло, за последствията е дори страшно да се мисли.
Междувременно, ако все пак се опитате да си спомните уроците по физика, то... се получава доста неочакван извод. Не е нужно да се събират скоростите. И, например, ако на пътя се удрят челно два еднакви автомобила, движещи се с еднаква скорост, то енергията от удара на всяка от тях ще се определя само от нейната скорост и маса. С други думи, последствията за колата ще се окажат примерно такива, каквито при удар в неподвижна стена! А не умножена по две или четири.
Най-грубите шофьорски грешки, които съсипват скоростните кутии
Не е разбираемо? Всичко е много просто - ситуацията е описвана още от Яков Исидорович Перелман в своя труд "Занимателна механика". Действително, ако се предположи, че в момента на удара една от колите стои на място, то, очевидно, последствията от една такава авария биха били доста по-малки, отколкото при удар с масивна неподвижна стена. Двата блъснали се по този начин автомобили е ще продължат своето движение и ще бъдат захвърлени доста далеч от точката на сблъсъка; при това енергията на деформацията ще бъде споделена между двата, грубо казано по равно. Но ако директно се забием в стена, то никаква загуба на енергия при преместването вече няма да има: цялата натрупана енергия ще бъде изразходена за деформирането само на една каросерия. Ако сега се предположи, че втората кола в момента на сблъсъка също е притежавала скорост, то с нивото на нейното увеличение преместването на смачканите каросерии от точката на удара ще намалява и, в крайна сметка, при равенство на скоростта, колите ще останат на едно място след удара. При това последствията от подобна авария ще бъдат аналогични кати при удар в стена.
Как да избегнете инцидент, ако кола се движи срещу вас в насрещното
По този начин, сблъсъкът между две коли с равна маса ба скорост, например, 100 километра в час, ще е аналогичен на удара в стена със същите 100 километра в час, а не на 200 километра в час. За това говори и Перелман, описвайки опита си с магдебургските полукълба.
Трябва да се припомни, че тях са се опитвали да ги разединят с два впряга от по 8 коня, които теглели в противоположни посоки. Но същият ефект можеше да бъде постигнат и само с един конски впряг и закачайки другото полукълбо към неподвижна масивна стена.
5 смъртоносни грешки при нощното шофиране
Естествено, ако масите на автомобилите се различават значително, то и последствията от подобен удар ще бъдат както при контакта със слона и комара. При всички случай тежкият слон ще пострада значително по-малко, отколкото малкия комар.
Изводите са доста мрачни, но все пак трябва да бъдат направени. За тежкия автомобил челният удар с леката кола може да бъде по-безопасен, ако той се блъсне в неподвижно препятствие от типа на стена или стълб. За малката кола подобна среща ще е доста по-опасна. За колите с еднаква маса разлика в щетите няма да има.
А съветът в крайна сметка е прост: не скачайте на педала на газта./auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!