Да се подгрява или да не се подгрява - шофьорите си задават този въпрос всеки ден, когато температурите паднат под нулата. Автомобилният експерт Сергей Канаев обаче е убеден, че двигателят трябва да се подгрее задължително.
Той отбелязва, че на колата с ръчна скоростна кутия ще са ѝ необходими около две минути след старта на двигателя. На колата обаче, с автоматична скоростна кутия, за това ще са ѝ необходими над пет минути.
"А ако температурата е паднала под десет градуса, тогава всеки три допълнителни градуса добавят по една минутя подгряване. Не е сложно да се сметне, че ако навън е минус 30 градуса, тогава автоматика трябва да се подгрява 10 минути, а механиката - 7", казва експертът.
В някои страни съществува законова забрана за загряване на двигателя на място - подобни мерки са мотивирани от загриженост за околната среда. Съществува обаче мнение, че загряването на двигателя в неподвижно състояние (без натоварване) му нанася много по-малко вреда, отколкото загряването му в движение.
Впрочем, когато става въпрос за разход на гориво, загряването в движение може да бъде по-изгодно, тъй като доста гориво се изразходва при продължителна работа на празен ход на студен двигател. Експеримент с Renault Logan с двигател 1.6 е потвърдил, че разходът на гориво на студен двигател е значително по-висок от този на загрят двигател.
Експериментът е проведен през зимата, когато температурата на въздуха е била -20 градуса по Целзий. Измерването е направено след студен старт. При обороти на празен ход автомобилът изразходва 450 ml гориво за 15 минути.
Загретият двигател на празен ход изразходва около 1-1,3 литра на час - т.е. около половината от този разход при студен агрегат.
Така че, от гледна точка на икономията на гориво, загряването на автомобила на място е свързано с повече разходи. Ако извършвате този процес с автомобила два пъти дневно за по 15 минути в продължение на три месеца, разходът на гориво за загряването през цялата зима е около 80 литра.