Колко често трябва да се сменя моторното масло? Изглежда сякаш отговорът се крие в ръководството на колата и се прави според препоръките на автомобилния производител. Съществуват обаче редица причини и случаи, при които то трябва да се сменя много по-често.
Режим като на такси
Средно производителите на автомобили препоръчват моторното масло да се подменя на всеки 15 000 км или веднъж годишно. Както знаете обаче, времето за смяна зависи пряко от стила и условията на шофиране, както и от състоянието на автомобила и дори от вида на използваната смазка.
Например, не е тайна, че си струва да се погрижите за по-ранно поставяне, когато колата работи в интензивен режим.
Като правило говорим за работа като в режим на такси или при многочасово шофиране всеки ден в задръствания.Този вид шофиране е свързан с чести кратки пътувания, задръствания, празен ход.
Нерядко има и такива ситуации, при които машините работят седем дни в седмицата, а ако работата е на смени, денонощно.
В тези случаи има смисъл да се намали периодът на смяна на маслото поне с една трета и ако е възможно - наполовина.
Как да разпознаем проблемен или ремонтиран двигател, преди да купим кола
Твърде студено и горещо
Друга категория шофьори, които трябва да помислят за по-честа смяна на двигателното масло в автомобилите си, са тези, които карат в северните райони през зимата, съответно редовно се сблъскват с ежедневно стартиране на двигателя при ниски температури, а върху триещите му елементи се прилагат увеличени натоварвания.
Смята се, че всяко студено стартиране по отношение на износването на двигателя е еквивалентно на пробег от около 200 км.
В същото време машините, които се използват активно в селските райони и в планинските райони, също са изложени на риск. Прахът прониква в двигателя и провокира ускорено разграждане на маслото.
Двигателят работи при планински изкачвания с повишена скорост, в резултат на което в двигателя се образува по-активно нагар, има преразход на гориво и се увеличава разхода на масло.
Подобна ситуация се провокира и от бързащи шофьори, подлагащи автомобила на големи натоварвания, като първи ускоряват на светофара и редовно поддържат оборотите във високата зона.
С други думи, при шофиране под голямо натоварване, както и при агресивно шофиране, двигателното масло губи полезните си свойства много по-бързо. За справка: в автомобилния спорт е обичайно да се сменят смазките на двигателя след всяко състезание.
Кои са най-удивителните правила за движение по пътищата в света
Твърде спокоен маниер на шофиране
Колкото и парадоксално да изглежда, шофирането, което често се практикува например от възрастни пенсионери, също не носи полза за агрегата и моторното масло.
Има водачи, които не изкарват колата през зимата, или в най-добрия случай, веднъж месечно загряват двигателя на паркинга, а също така се движат на кратки разстояния през цялата година, като не позволяват на двигателя да достигне високо обороти поне от време на време.
В резултат на това двигателното масло може да не достигне оптимален температурен режим, поради което свойствата му непременно ще се влошат с течение на времето.
Друг проблем, който хората, които шофират спокойно, провокират, е умишленото движение при постоянно ниски обороти. По правило за тази цел този вид водачи се стремят при първа възможност да включат по-висока предавка, за да не прекаляват с гориво и, както смятат, да увеличат ресурса на двигателя. Всъщност се случва точно обратното.
Шофирането при изключително ниски обороти означава повишено натоварване на двигателя поради недостатъчно смазване на неговите триещи елементи. Освен това на двигателя просто липсва сцепление.
Съответно възниква детонация на въздушно-горивната смес, настъпва преждевременно износване на коляновия вал и буталната група, провокира се повишен разход на гориво и накрая смазката се разгражда по-бързо. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!