Какво да правите при черен лед на пътя?

https://auto.blitz.bg/saveti/kakvo-da-pravite-pri-cheren-led-na-ptya Auto.blitz.bg
Какво да правите при черен лед на пътя?

Леденият дъжд, или черният лед, както е известно това явление, е изключително опасен. Образува се, когато снеговалежът премине през слой с по-висока температура. Снежинките се втечняват, превръщат се в дъжд. Над повърхността на земята обаче капките отново попадат в слой с отрицателни температури. Преохлаждат се, замръзват и при срещата със земята директно се превръщат в ледена пелена.

Леденият дъжд всъщност са малки сфери с големина 1-3 милиметра. Отвън са с ледена обвивка, но вътре има вода.

Падайки на земята, ледената обвивка се пръска и водата от вътрешността мигновено се вледенява. Черният асфалт и земята, въобще повърхностите, изглеждат мокри, но всъщност са покрити с ледена глазура – опасна за хора и най-вече за автомобили.  

Дори и за опитни шофьори черният лед се оказва невидима опасност. „Като не се вижда, първата индикация, по която шофьорът може да разбере, че няма сцепление , е, че воланът му олеква, започва да се върти много по-леко от обикновено”, обясни Васил Жеков, инструктор от Академия за безопасно и майсторско шофиране, цитиран от bTV. 

Ако изпаднете в тази ситуация, специалистите съветват – не натискайте рязко спирачката. 

„Много хора се надяват, че колата има системи и ще спре. Това не е вярно. В черния лед почти сме в кръгла нула на сцепление. Постепенният натиск на спирачката е най-важното нещо. Със скоростите е много важно да могат да работят, да намалят и да спират с двигателната спирачка”, казва специалистът. 

За да може да направите това обаче, е нужно да знаете как да използвате т.нар. „междинна газ”.

„Това е от по-висока на по-ниска предавка с чукване на газта и тогава пускане на съединителя, което не дава да блокира диференциалът”, уточнява Жеков. 

За справянето с черния лед на пътя са важни още качествените зимни гуми от мек каучук, отпускането на спирачката, когато гумите са блокирали, и най-вече това, да не се шокирате, когато изпаднете в ситуация на загуба на сцепление.

Горещи

Коментирай
2 Коментара
Неук
преди 5 години

Диференциалът на мозък на инструктура е блокирал и затова ръси меко казано небивалици.

Откажи
50 години зад кормилото
преди 5 години

Отпускането на спирачката при блокиране на колелата е само за автомобили, които нямат АВС. Иначе устройството се лъже и става по лошо. Има и друго решение - текстилни вериги за лед и сняг. Лошото е , че в България не винаги се намират.

Откажи