Леденият дъжд, или черният лед, както е известно това явление, е изключително опасен. Образува се, когато снеговалежът премине през слой с по-висока температура. Снежинките се втечняват, превръщат се в дъжд. Над повърхността на земята обаче капките отново попадат в слой с отрицателни температури. Преохлаждат се, замръзват и при срещата със земята директно се превръщат в ледена пелена.
Леденият дъжд всъщност са малки сфери с големина 1-3 милиметра. Отвън са с ледена обвивка, но вътре има вода.
Падайки на земята, ледената обвивка се пръска и водата от вътрешността мигновено се вледенява. Черният асфалт и земята, въобще повърхностите, изглеждат мокри, но всъщност са покрити с ледена глазура – опасна за хора и най-вече за автомобили.
Дори и за опитни шофьори черният лед се оказва невидима опасност. „Като не се вижда, първата индикация, по която шофьорът може да разбере, че няма сцепление , е, че воланът му олеква, започва да се върти много по-леко от обикновено”, обясни Васил Жеков, инструктор от Академия за безопасно и майсторско шофиране, цитиран от bTV.
Ако изпаднете в тази ситуация, специалистите съветват – не натискайте рязко спирачката.
„Много хора се надяват, че колата има системи и ще спре. Това не е вярно. В черния лед почти сме в кръгла нула на сцепление. Постепенният натиск на спирачката е най-важното нещо. Със скоростите е много важно да могат да работят, да намалят и да спират с двигателната спирачка”, казва специалистът.
За да може да направите това обаче, е нужно да знаете как да използвате т.нар. „междинна газ”.
„Това е от по-висока на по-ниска предавка с чукване на газта и тогава пускане на съединителя, което не дава да блокира диференциалът”, уточнява Жеков.
За справянето с черния лед на пътя са важни още качествените зимни гуми от мек каучук, отпускането на спирачката, когато гумите са блокирали, и най-вече това, да не се шокирате, когато изпаднете в ситуация на загуба на сцепление.