Много жители на днешния дигитализиран свят биха искали да видят конкретни стойности за това каква скорост е фатална при произшествие.
Разбира се има много фактори, които влияят върху последиците от пътнотранспортните произшествия, а скоростта е само един от тях, макар и далеч не последният. Но има повече или по-малко точни стойности и те наистина си заслужават да се знаят.
Не скоростта убива, или по-скоро не само тя. Превишаването на скоростта на автомобила (или друго превозно средство) е опасно, тъй като се отразява на безопасността по няколко причини едновременно:
- По-голяма е вероятността от произшествие. Колкото по-високо е показанието на скоростомера, толкова по-голям е рискът от инцидент - дори само защото "бързият" автомобил е по-трудно забележим за другите участници в движението или по-трудно се спира от водача.
- Липса на време. При висока скорост водачът има по-малко време да реагира на забелязаната опасност.
- По-тежки последици. Човешкото тяло има определена граница при издържане на натоварванията от сблъсък. Но всичко си има граници и нараняванията, получени при сблъсък с определена скорост, са фатални.
Следователно не е възможно да се говори за конкретната скорост, с която се убива човек при определен вид произшествие. Но могат да се определят определени граници на безопасност.
За пешеходеца
Пешеходецът получава тежки наранявания както от каросерията на автомобила, така и от асфалта или крайпътните обекти - не напразно EuroNCAP дава повече звезди на автомобилите, които се "опитват" да задържат пешеходеца на капака след сблъсък.
Много е трудно човек да оцелее, след като е бил ударен от автомобил, който се е движел със скорост над 40 км/ч. А само 15% от пешеходците оцеляват след удар от автомобил със скорост 60 км/ч.
Съботна подборка от зрелищни ВИДЕА: Няма да повярвате какво се случи при тази катастрофа
За велосипедиста
Колкото и да е странно, велосипедистът е по-уязвим от пешеходеца. От позицията си на седлото той пада от по-голяма височина и има по-голям шанс да бъде блъснат от друга кола.
А велосипедистът обикновено няма защитна екипировка - каска, наколенки и т.н. С една дума, на автомобила е необходимо да развие само 40-50 км/ч, за да причини фатални наранявания на човек с велосипед.
За мотоциклетиста
Съдбата на мотоциклетиста също не е за завиждане, но той е с каска на главата, така че се "страхува" не толкова от падане върху настилката, колкото от рикошет на тялото му в конструкциите на крайпътната инфраструктура или под колелата на други автомобили.
Това означава, че оцеляването на мотоциклетиста до голяма степен зависи от пътните условия и скоростта на мотоциклета му. Но при всички случаи дори сблъсък между стоящ мотоциклетист и автомобил със скорост 60 км/ч е достатъчен за най-сериозните последствия.
Зрелищна катастрофа показа как не трябва да се кара квадроцикъл ВИДЕО
За водача на автомобила
Дори при скорост 40 км/ч, при заледяване или дъжд, автомобилът може да излети от своята лента към насрещната и да се "срещне" лице в лице с тежък камион, който се движи със същата скорост от 40 км/ч. А комбинираната скорост на сближаване ще бъде достатъчна, за да бъде фатална.
Скоростта играе важна роля също и при страничните удари: при скорост 65 км/ч само 15% от пътниците оцеляват. В заключение, трудно е да се преценят последиците от произшествие в автомобил, дори свръхмодерен. Не става дума само за липсващи въздушни възглавници, а за правилна силова структура на каросерията, включително поставянето на стъклата.
Водач без поставен колан
Специална категория са шофьорите, които не поставят предпазни колани, докато шофират. За тях се прилагат по-строги критерии за скорост: в случай на сблъсък с неподвижно препятствие такъв водач загива още при 50 км/ч.
Защото човек ще се удари в предното стъкло със сила до 3 тона. И само за сравнение: удар върху предната част и предно стъкло на шофьор без поставен колан със скорост 60 км/ч е равностоен на падането му от 5-6 етажа.
И накрая, една кратка бележка за предпазните колани: именно те се считат за основното средство за спасяване на хората в автомобила в случай на произшествие. Въздушните възглавници са само помощно средство (въпреки че са ефективни).
Нещо повече, човек без предпазен колан може да бъде наранен от самата въздушна възглавница, която се отваря към лицето на водача или пътника при скорост от повече от 300 км/ч! Ето защо в някои модели въздушните възглавници не се задействат, когато коланът не е поставен. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!