Експерт с безценни съвети как да минаваме през легнали полицаи

https://auto.blitz.bg/saveti/ekspert-s-bezcenni-saveti-kak-da-minavame-prez-legnali-policai Auto.blitz.bg
Експерт с безценни съвети как да минаваме през легнали полицаи

Експерт обясни как правилно да карате през дупки и неравности. Мине се не мине и някой реши да „увреди“ пътя, по който минавате, изкуствено. Първо в столицата, а след това и в други градове, много често започнаха да се използват така наричаните изкуствени неравности - „лежащи полицаи“.

Според държавните стандарти в най-високата си част изпъкналата неравност или повдигнатата пешеходна пътека трябва да бъде 7,5 см, широчината ѝ е съобразена с широчината на пътя, а дължината ѝ може да е максимално 4,2 м., за изкуствена неравност с кръгъл профил и 7,6 м, ако е като трапец или е повдигната пешеходна пътека.

След изграждането отсечката трябва да бъде осветена и да се отбелязана с пътни знаци.

Следователно всичко, което местните майстори са направили по-високо - пред дворове, на малки улички в селата, направени от бетон или асфалтобетон - е незаконно и трябва да бъде премахнато или променено. За да направите това, трябва да се свържете с КАТ или районната администрация.

Други важни условия. Трябва да се монтират знаци и маркировка, предупреждаващи за наличието на изкуствена гърбица. Пътят трябва да е асфалтиран и задължително осветен.

В големите градове широко се използват модерни неравности, изработени от гумено-пластмасови материали, които би трябвало да са произведени в съответствие  с държавните стандарти.

Но защо някои влияят на колата повече от други?

Всичко е свързано със стръмнината на наклона, който колелата трябва да преодолеят. Най-лошият теоретичен вариант е вертикална стена с височина 7,5 см, а най-добрият е много плавно издигане. Но в действителност има особено неприятни „лежащи полицаи“ с ширина 300 мм. Естествено, изкуствените неравности с ширина 500, 900 и 1100 мм са по-лесни за преминаване.

„Вредността“ на изкуствената неравност зависи преди всичко от нейната ширина.

Второто препятствие, вече естествено, са дупките в асфалта. Нека веднага да отбележим правния аспект. Ако дълбочината на дупката е голяма и повредите гумата си или окачването на автомобила, тогава може да регистрирате това като ПТП и да търсите обезщетение.

Шофиране през неравности с висока или ниска скорост

Най-лесният начин да подминете неравностите е да намалите скоростта си до около 10 км/ч. Освен това тесните 300-милиметрови неравности изискват максимално внимание. По-широките се карат по-бързо.

Следващият метод е динамично преодоляване на изкуствена неравност.

На разстояние 10-15 м започнете да спирате и точно преди препятствието отпуснете педала на спирачката. При този метод колата първо „кляка“ на предните колела и когато педалът се освободи, пружините на окачването повдигат предната част на колата, сякаш я пренасят над препятствие.

Методът е добър за всички, с изключение на това, че изисква обучение и безупречно изпълнение. В противен случай можете да направите грешка: или нямате време да освободите спирачката и да налетите на гърбицата с компресирани пружини с цялата си сила, получавайки силен удар, или "отскока" на предната част на колата ще свърши преди препятствието и няма да има полза.

Подобни грешки се улесняват от хлъзгав път от дъжд или сняг и разсейване от шофиране чрез използване на телефона или разговор с пътник.

Ако сте пропуснали да намалите скоростта, защото не сте видели легналия полицай, тогава не скачайте на спирачките в последния момент с риск да налетите на препятствието с компресирани амортисьори и пружини на предното окачване и дори с блокирани колела (ако нямате ABS). По-лесно е да прескочите препятствието „така, както е“. В крайна сметка неравностите се поставят само на улици, където по презумция би трябвало да се движите бавно.

Намаляване на енергията на удара

Някои хора вярват, че преминаването през гърбица с колела само от едната страна е вредно и опасно. Те обаче забравят, че в такава ситуация центърът на тежестта на колата ще бъде повдигнат на по-малка височина (около два пъти). Съответно енергията на вредното въздействие ще бъде наполовина по-малка.

Същото може да се каже и за преодоляването на гърбица на скорост с всичките колела, но под лек ъгъл. В този случай първото колело, което среща препятствието, започва да повдига предната част на автомобила, след което се свързва второто колело. В резултат на това предната част на колата се издига на същата височина, както при „фронтална атака“, но за по-дълго време - тоест с по-малко ускорение. И натоварването се разпределя по-равномерно. Сякаш легналият полицай е по-плосък.

Или друг пример.

Представете си, че карате почти успоредно на много дълъг „легнал полицай“ и постепенно го прехвърляте. Няма да има удар, такъв проход изобщо няма да се забележи.

Оттук и изводите. Когато е възможно, има смисъл да се движите през неравенство с колелата от едната страна. Ако това не е възможно, тогава е препоръчително да преминете през препятствието под лек ъгъл. И, разбира се, все още трябва да намалите скоростта и да останете в лентата си.

Как да шофирате правилно през дупки

Дупка, пълна с вода, което се случва много често, е непредвидима опасност, защото не знаем нейната дълбочина. Затова е по-добре да заобиколите такава дупка, дори ако трябва да отбиете отстрани на пътя, а ако това не е възможно, тогава трябва да карате много, много бавно.

Но понякога законите на физиката могат да се използват красиво. Кола, минаваща през малка дупка в асфалта, пълна с вода, може дори да не я забележи, ако кара достатъчно бързо. При ниска скорост водата се пръска, при по-висока се разпръсква във всички посоки, а след около 80 км/ч колелото няма време да падне в дупката и да „разтревожи” водата.

Работещият амортисьор, както е известно, се съпротивлява на напрежението много по-интензивно от компресията и предотвратява „падането“ на колелото в дупката. Следователно поговорката „повече скорост – по-малко дупка“ има право на съществуване. Но само ако дупката е малка по площ.

Причини за инсталиране на легнали полицаи

Гърбиците в повечето случаи се инсталират на правилните места, където трябва да намалите скоростта и да бъдете особено внимателни. Следователно би било оптимално значително да се намали скоростта и да се преодолее изкуствената неравност без специални техники.

Това не се харесва на дръзките шофьори и собствениците на автомобили с ръчна скоростна кутия, тъй като принуждава водача да сменя предавките и да работи върху педалите още веднъж.

Вместо да пресмятате как сръчно да преминете през неравност, по-добре е да погледнете по-внимателно пътя и пешеходната пътека, която често се намира зад изкуствена неравност, и подходите към 

 

Горещи

Коментирай