Какво представлява системата за рециркулация на отработените газове (EGR) и струва ли си да я изключите, говорят експертите.
Системата за рециркулация на отработените газове се обозначава с английското съкращение EGR (Exhaust Gas Recirculation). Принципът на нейната работа е връщането на отработените газове (EG) в горивната камера, за да се намали температурата в цилиндрите.
Системата EGR може да има две версии:
с вътрешна рециркулация , обезпечавана от регулирането на фазите на газоразпределението. В същото време, в определени режими, част от отработените газове просто остават в цилиндъра;
с външна рециркулация, осъществявана от управлявани вентили.
Тъй като първата версия може да бъде повлияна само от значителна намеса в дизайна и настройката на двигателя, днес ще обсъдим външната рециркулация.
Освен това много спорове сред автомобилистите са точно за тази система - има повече от достатъчно предложения за затваряне на външното рециркулиране.
По някаква причина двигателят Chevrolet Cobalt е оборудван със система EGR. И например Hyundai Solaris, както повечето обикновени автомобили, се справя добре без такова „тегло“.
Принцип на действие
Външната рециркулационна система е тръбопровод, който отнема част от отработените газове от изпускателната система и ги насочва към входа на двигателя. Потокът от газове може да отваря, затваря и в съвременните системи да регулира EGR клапана.
Защо да понижаваме температурата?
Високите температури по време на горене са полезни по отношение на ефективността. Въпреки това твърде високите температури, присъщи на съвременните двигатели, могат да повредят редица части на агрегата, като изпускателни клапани и каталитичния конвертор.
Високите температури в горивната камера могат да доведат до ранна и силна детонация в бензиновите двигатели. И накрая, при високи температури азотът реагира с кислорода, което води до емисии на изключително вредни NO x съединения .
Надежден начин за понижаване на температурата е разреждането на свежия заряд в цилиндъра с изгорели газове. Не се изненадвайте, ако подаването на привидно горещи изгорели газове понижи температурата. Факт е, че това е газ, който не може да реагира с кислород и в същото време замества част от свежата смес.
Какво ще кажете за дизела?
EGR работи при леки натоварвания, когато има излишък на кислород. При максимални режими рециркулацията е деактивирана.
Със системата EGR можете да зададете по-малък ъгъл на изпреварване на впръскването на гориво, което прави двигателя да работи по-тихо, по-плавно и с по-малко вибрации. При това никой не е отменил и ползите за околната среда.
За да се подобри точността на регулиране, е необходимо да се използва клапан за обратна връзка, който ви позволява плавно да променяте потока на газовете.
Освен това високотемпературните отработени газове се изпращат към топлообменник, където загряват охлаждащата течност на двигателя. Това едновременно намалява температурата на газовете и подобрява отоплението на дизеловия двигател след стартиране и по време на празен ход.
Какво ще кажете за двигател с искрово запалване?
Масовото използване на системата за рециклиране започва около началото на 20-ти и 21-ви век. Подаването на отработени газове допринася за повишаване на ефективността, намаляване на разхода на гориво и намаляване на натоварването върху частите на двигателя. Полезно е и при неутрализирането на нежелани детонации.
Какво представляват EGR клапаните
Първоначално се използват прости клапани с пневматично задвижване срещу вакуум във всмукателния тръбопровод, контролирано от електромагнитен клапан.
След това има клапани със стъпков мотор и възможност за регулиране на напречното сечение на канала, но без обратна връзка. Най-модерните клапани имат електрическо задвижване и обратна връзка за позицията на заключващия елемент.
В началото
Метална тръба с вакуумна клапа свързва изпускателния колектор с всмукателния колектор. Клапанът се управлява от вакуум, получен от специални канали в карбуратора. Повечето собственици обаче не разбраха смисъла на системата и веднага я задръстиха.
Страхотии
Някои шофьори смятат, че рециркулацията на газ води до запушване на захранващата тръба, клапана и всмукателния тракт с дебел слой сажди. Като доказателство показват снимки с EGR клапани, запушени с черни мазни сажди.
Но факт е, че изгорелите газове не носят маслени частици. При работещ двигател могат да се наблюдават само малки частици сажди на изхода - проверете изпускателния колектор на работещ двигател. Като цяло, чистите сажди са частици от аморфен въглерод, всъщност основният компонент на графитната смазка.
Дебелите мазни отлагания по стените на всмукателния колектор и по самия клапан се образуват от масло. Има само два източника на масло - голямо количество картерни газове, съчетано с лоша работа на маслените сепаратори и изтичане през уплътненията на турбокомпресора. Тук не е нужно да обвинявате и изключвате EGR, а да ремонтирате съответните системи на двигателя.
Следователно при новите двигатели системата EGR работи перфектно, но след всеки пробег от около 80 хиляди км изисква поддръжка, състояща се в демонтаж и промиване.
Освен това, при използване на висококачествено гориво и моторно масло, системата може безопасно да се обслужва чак при 150-180 хиляди км.
Но ако системата може да се промие толкова пъти, колкото желаете, то животът на клапана обикновено е ограничен от циклите, споменати по-горе.
Решаваме проблема
В случай на повреда клапанът може да бъде заменен с нов оригинален, който е скъп или с китайски аналог.
Възможно е да премахнете EGR системата едновременно с изключване на софтуера. Каналите се блокират с щепсели, със софтуера обаче работата е доста по-сложна.
Е, ако някъде по света има същия двигател като вашия, но без EGR - например, предназначен за развиващите се страни - бихте могли да използвате фърмуера от него.
В противен случай се нуждаете от фина настройка на програмата за управление на двигателя, която не само ще изключи индикатора Check Engine, но и ще вземе предвид промените във въздуха.
Заслужава ли си да се изключи предварително?
В никакъв случай. Дори и да не ви пука за околната среда, което не е добре, изключвайки системата за рециркулация, вие по този начин нарушавате работата на добре координиран "оркестър" - и съвременните системи за управление на двигателя може да не простят такива свободи.
Индикаторът за неизправност ще свети постоянно, двигателят може да влезе в авариен режим, да не развива мощност и да повиши разхода на гориво. Прости методи като "изтриване на грешки в EGR" също няма да дадат правилния резултат.
Заключения
За модерния дизелов двигател системата EGR е полезна и необходима. Настройката на двигателя да работи правилно без тази система е сложно и скъпо.
Бензинов двигател, предназначен за система с външна рециркулация, ще може да работи нормално без него само след „зареждане“ на нова програма за управление на двигателя.
Двигателите, които нямат външна система за рециркулация, са по-модерни, прости и удобни за работа. Няма система, няма проблем .