Да се преобуваме или да почакаме: 5 чести въпроси за смяната на гумите

  • 02.11.2022 8:17 /
  • 3013 /
  • 0
Да се преобуваме или да почакаме: 5 чести въпроси за смяната на гумите

Експерт разкри много от нюансите, свързани със задължителната сезонна експлоатация.

1. Кога да сменим гумите на колата?

Обща препоръка: сменете летните гуми със зимни, когато нощните температури започнат да се доближават или падат под 0 °C. Но всеки определя точното време за себе си, въз основа на собствения си опит и условия на работа.

Сменете летните гуми със зимни твърде рано и напразно ще "жужите" по асфалта.

Дори и тези, които се преобуват с качествени зимни гуми, трябва да са наясно с един важен недостатък на зимните гуми през този период. В крайна сметка сцеплението на суха настилка (дори при ниски температури) на летни гуми е по-добро. И колата през зимата няма да е толкова упорита при спиране от повечето коли, на които още не са сменени гумите.

Кога да смените гумите зависи и от условията на работа. Ако карате кола през деня, когато нощният лед вече се е стопил, може да се позабавите със смяна на гумите. Ако живеете извън града (и там обикновено е с няколко градуса по-студено, отколкото в мегаполиса) и ако тръгвате рано сутрин и се връщате по-късно през нощта, сменете гумите по-отрано. 

2. Какви гуми да сложа?

Шофирането през цялата година с всесезонни гуми не е незаконно, но не е безопасно. Понякога обаче дори в южните райони има такъв лед, че хората слагат вериги, за да се катерят по улиците, водещи до къщите им на хълма.

Полезно е да имате вериги в багажника за всеки, който пътува извън града, независимо от вида на гумите.

Фрикционните гуми се държат добре в условия на рязко континентална студена зима - при ниски температури те работят по-добре от тези с шиповете. Такива гуми се използват и от жителите на южните райони, където снегът пада няколко пъти през зимата. 

Гумите с шипове са незаменими в райони с висока влажност и резки промени в надморската височина. Със сигурност сте гледали видеоклипове от градове, където неконтролирани коли се плъзгат по ледени пързалки. Тук само шипове ще дадат шанс за спасение.

3. Как е най-изгодно да сменим гумите?

Всичко зависи от това дали и двата комплекта гуми са на джанти или трябва да прехвърляте гумите два пъти годишно.

Първият вариант има много предимства. Това е особено полезно за тези, които сменят колата не повече от веднъж на пет години. Гумите страдат по-малко с всяко повторно монтиране. Освен това пестите пари. Все пак е вярно, че ще трябва да похарчите пари за закупуване на комплект джанти. Но дори и тук можете да спестите пари, ако купувате евтини стоманени.

Честата смяна на зимни и летни гуми на един комплект джанти може да повреди сензорите за налягане в гумите.

4. Сами или да се доверите на специалистите?

Ако имате един комплект джанти, отидете в гумаджийницата. Недостатъците са очевидни: ще загубите време в опашки, ще дадете пари за смяната, като в бързането си работниците могат да оплескат нещо. Затова пък не е нужно да се цапате и да се напрягате.

Също е удобно е, ако имате два комплекта джанти със зимни и летни гуми и можете сами да си ги смените в гаража или на паркинга. При това, тази процедура може да я извършите когато на вас ви е най-удобно.

В този случай също не е необходимо да балансирате колелата. Карайте след смяната на гумите със скорост 80–120 км/ч. Ако няма вибрации, няма причина за безпокойство. Ако се появят такива, можете да отскочите до гумаджийницата, когато сезонната тарапана приключи.

5. На какво друго да обърнете внимание?

Смяната на гумите е добра възможност за проверка на шасито. Понякога сервизите забелязват нещо и привличат вниманието на собственика към неизправностите. Но не очаквайте да бъдат много внимателни. Освен това извършването на диагностика изобщо не е тяхна отговорност.

С премахнато колело можете да видите много интересни неща.

Сменяйки гумите си сами, струва си да отделите малко повече време и да прегледате колата преди суровата зимна работа.

Проверете колко лесно и безшумно се въртят незадвижващите колела и колко меко и гладко се въртят задвижващите колела. В добро състояние ли са лагерите и накладките.

Можете да проверите спирачните маркучи и цилиндри за течове. Проверете дебелината на накладките и състоянието на спирачните дискове.

Уверете се, че маншоните шарнирите, сачмените лагери и кормилните пръти са стегнати. Виж дали амортисьорите пропускат и дали пружините са здрави.

КОМЕНТИРАЙ