Мнозина шофьори предполагат, че "умните" системи за сигурност на съвременните коли са гаранция за защита от неприятни ситуации на пътя. Особено така си мислят начинаещите водачи.
За това допринасят и автомобилните производители, които постоянно рекламират своите нови изобретения. В действителност обаче електронните системи за подпомагане могат и да провокират опасни ситуации на пътя.
Задачите на автомобилните системи
Основната задача на автоматизираните системи за безопасност на автомобила са недопускането на аварийни ситуации на пътя. При тяхното възникване те самостоятелно оценяват степента на опасност и взимат решения за намеса в процеса на управление на колата.
В повечето случаи тяхното въздействие спомага за запазването на контрола върху автомобила в критични ситуации.
Кратък списък с основните системи за безопасност
Основните системи за активна безопасност, с които разполагат съвременните автомобили, са: антиблокираща система на спирачките, система против боксуване, система за запазване на курса, разпределяне на спирачното усилие, извънредно спиране, разпознаване на пешеходци, електронно блокиране на диференциала.
Всичките те в една или друга степен са взаимосвързани и винаги си взаимодействат със спирачките на автомобила, осигурявайки тяхната висока ефективност.
При това трябва да се припомни, че дори и най-съвременната електроника не може да замени способностите на водача, навиците и уменията.
Тя само ще помогне в трудна ситуация, а всичко останало е в пряка зависимост от нивото на подготовка на онзи, който седи зад волана.
Още повече, има и ситуации, при които електрониката може да навреди.
Шофьори - бъдете много бдителни и внимателни!
Съвременните системи за безопасност, чийто принцип на действие се базира на радари, камери и лазери, демонстрират висока ефективност при сухо време.
При дъжд, мъгла, слана те може да се изключат, предоставяйки на шофьора възможността сам да гарантира своята безопасност. И ако той, свикнал да разчита на автоматиката, сам не се престрои и не повиши своето внимание, то последствията могат да бъдат печални.
Системите, осигуряващи стабилизиране на колата на пътя, също може да не са винаги полезни. В повечето случаи в работата им е заложен принципа за изключване на подаването на гориво при поднасяне, което изключва възможността за изправяне на траекторията на движение с педала на газта.
При това ESP ( системата за поддържане на курса) се включва на скорост. Това довежда до това, че шофьорът се превръща в зрител. Неговото влияние върху ситуацията се ограничава до въртенето на волана. И ако всичко това не приключи в канавката, то вие може да се смятате за късметлия.
Автомобилите, оборудвани със системи за автоматично спиране, също могат да станат повод за неприятни моменти в условията на лошо време. Те възникват вследствие на това, че датчиците се замърсяват с кал или сняг, след което електрониката започва да работи не както трябва, да взима грешни решения, водещи до авария.
Системите за следене на пътната маркировка също периодично дават грешки, като не разчитат правилно лентите за движение. На хлъзгави пътища, в условията на лоша видимост те могат да "позавият", да извадят колата от траекторията на движение, което на свой ред да накара водача да не се справи с волана.
Ако водачът е неопитен, а пътя хлъзгав, напълно възможно е поднасяне на предната ос, което многократно увеличава риска от аварийна ситуация.
Какъв е изводът: трябва винаги да сме внимателни и на щрек, когато сме зад волана, да не се доверяваме прекомерно на електронните системи и да помним, че не те управляват колата, а ние.