Най-вероятно, няма по-легендарна марка мотоциклети от "Хали Дейвидсън". За тях знаят рокерите по цял свят. Моторите са популярни и в момента сред любителите на бързото каране на две колела, а и сред колекционерите.
В света няма нито една група байкъри, в която да не присъства поне един "Хали Дейвидсън".
Историята на мотора
Но през 50-те години на миналия век Harley-Davidson е бил най-обикновен, не отличаващ се по нищо, производител на мотори.
През 1948 година фирмата пуска модела 125, неголям, но надежден мотор с двутактов едноцилиндров двигател с въздушно окачване.
Той е имал тристепенна скоростна кутия и мощност от три конски сили.
Мотоциклетът се оказал в точното време на точното място: следвоенна Америка е имала нужда от обикновено и икономично транспортно средство.
"Харли Дейвидсън 125" запълнил тази ниша перфектно.
Този мотор може да се нарича трофеен: всичките инженерни решения и чертежи на немските мотоциклети DKW попаднали в ръцете на съюзниците-победители във Втората световна война в качеството на репарации.
В САЩ компанията Harley-Davidson пуснала модела 125. Във Великобритания BSA го нарича Bantam.
В СССР въз основа на тези чертежи бил направен мотора "Москва М1А", наричан от народа "макака".
Японската фирма Yamaha въз основа на трофейните спецификации пуска пък модела YA-1.
Модел 125 Hummer
Hummer, който се е произвеждал от 1955 година, е бил орязана бюджетна версия на модел 125.
Стремейки се да го направят конкурентно способен спрямо японските по-евтини мотоциклети и съкращавайки разходите за производство, "Харли Дейвидсън" отстранили всичките несъществени детайли.
Моторът не е имал нито скоростомер, нито акумулатор, нито бибитка.
Липсвали огледалата за обратно виждане, мигачите, дори е нямал и стопове.
На кормилото били монтирани само ръчен дросел, съединител и спирачни лостове.
Предната и задната спирачки били механични.
Каплите са били 18-инчови.
Моторът е имал само седалка с пружини, нямал е задно окачване и това е.
Това е бил минималистичен байк, подходящ за състезатели: телескопичната вилка, едноместната пружинна седалка, обикновените колела, резервоара за гориво с обем само 8 литра, обикновено кормило и ауспух.
Това е била стандартната окомплектова на "харлито" по онова време.
Проста и надеждна ежедневна машина.
Мотоциклетът на търг
Наскоро на популярния сайт за интернет търгове Bring A Trailer реставриран уникален мотоциклет модел 125 на "Харли Дейвидсън" от 1959 година бе продаден за 7000 долара.
Моторът е имал навъртени само 5000 километра за 15 години. Двигателят е бил изцяло възстановен.
Оригиналната боя на мотора е била запазена, той не е бил пребоядисван, което, честно казано, е учудващо.
Моторът се е запазил доста добре. Цената от 7 000 долара за този легендарен мотор от средата на миналия век, а по-точно част от историята на американското автомобилостроене, цената, може да се каже, е просто символична.
Вероятно, след известно време по магистралите на САЩ ще фучи рокер, а шофьорите в насрещното само ще гадаят какъв е този негов мотор - съвременен мотор в ретро стил или това действително е много стар, класически мотор.
Иска ни се да вярваме, че настоящият собственик не разглежда придобивката си само като дългосрочна инвестиция, и не планира да го консервира за близките 50-70 години, за да може после да го продаде на търг.