В Съветския съюз имаше автомобили, които са развивали максимална скорост от 300 километра в час. А над 200 километра са развивали, като цяло, колички с мотоциклетни двигатели с мощност от само 50-60 конски сили. Запознайте се с 10-е най-бързи автомобила на СССР от различни класове и категории.
Абсолютен рекордьор е автомобилът ХАДИ-9, създаден в знаменитата в съветските времена лаборатория на Харковския автомобилен институт през 1978 година. Все пак, официален рекорд тази кола не е поставяла. А поставената задача е била - да се счупи световния рекорд, който по онова време е бил над 1000 километра в час. ХАДИ-9 с реактивен двигател от изтребител МИГ-9 е била първоначално разчетена да вдигне 1200 километра в час. Но още при построяването на колата всички разбрали: пределът ѝ все пак ще е 700-800 километра. Но и тази скорост не била достигната, защото в страната нямало подходяща писта. ХАДИ-9 е участвала във филма от 1983 година "Скорост" и, според очевидци, е развила по време на снимките над 400 километра в час. Ако това е така, то това е рекорд за СССР. Макар и неофициален.
Официален рекордьор - Пионер-2М на конструктора Иля Тихомиров. Колата с тегло от 495 килограма със силова установка от две газови турбини със сумарна мощност от само 160 конски сили през 1963 година е развила скорост от 311,4 км/ч.
Харков-Л на конструктора Едуард Лорент, създаден още през 1955 година и след това многократно усъвършенстван. Тази кола е рекордьор сред колите с малки двигатели. С помощта на двуцилиндров мотор с 50 конски сили и обем от само 0,25 литра той е успял да развие 223 километра в час.
До колата на Лорент се нарежда плътно Харков-6 на конструктора В. Никитин - рекордьор в класа с роторен двигател. Работният обем е бил 1.97 литра. С мощност от 200 конски сили колата с тегло от 1000 килограма без горивото е развивала 280,156 километра в час. И това се е случило още през 1953 година.
ХАДИ-13ЭМ от1977 година - най-бързият в съветската история електромобил. теглото на колата е било само 350 килограма, а елекетромоторът с мощност 10 кВт я е ускорявал до до 161,5 км/ч.
Рекордьор в класа на спортните автомобили, които условно могат да бъдат наречени съветските гран-туризмо - ЗИЛ-112С. Моделът е построен в началото на 60-те години на миналия век, в две бройки. Автомобилът е имал двигател V8 с обем от 7 литра и мощност 300 конски сили. Достигал е скорост от 260-270 км/ч. Все пак, това не са официални данни, а оценка на въз основа на спомени на съвременници.
Най-бързият съветски състезателен автомобил от класа Формула - МАДИ-01 Произведен е през 1975 година в Московския автомобилен институт под ръководството на състезателя и конструктор С. Гес де Калве. Автомобилът е снабден с експериментален двигател V6 ГАЗ-24-14 с мощност от 155 конски сили. Развивал е скорост от 235 км/ч - около 15-20 км/ч повече, отколкото останалите съветски формули. Колата е участвала в състезания, но за кратко и без особени успехи.
Най-бързият съветски сериен автомобил, достигнал символичната отметка от 200 километра в час - ЗИЛ-117. Петместният автомобил, произведен в ограничени бройки, е имала 7-литров V8 двигател с мощност от 300 конски сили.
Сред съветските автомобили, който всеки е могъл да си купи, най-високата скорост е развивал ВАЗ-21093 и ВАЗ-21099 с двигател с мощност от 70 конски сили и обем 1,5 литра. Според документацията, тази кола е развивала скорост от 160 километра в час.
Най-бързият съветски автомобил 4х4. Създаден е вече в залеза на СССР. Максималната скорост на Волгата ГАЗ-3105 с двигател V8 с работен обем 3,4 литра и мощност 170 конски сили е била около 200 км/ч.