Много шофьори вероятно са се сблъсквали със ситуация, при която дори много надежден двигател внезапно губи тяга, започва да прекъсва или изобщо отказва да стартира.
Диагностиката поставя разочароваща диагноза - двигателят се нуждае от основен ремонт. Автомобилни механици обясниха защо дори изпитаните във времето двигатели често се оказват на ръба на сериозна повреда.
Най-често причината за преждевременното износване на силовия агрегат изобщо не са дефекти в конструкцията, а човешкият фактор - небрежността на собственика на автомобила или грешките на сервизните служители.
Първото нещо, което трябва да запомните - прегряването е най-сериозната опасност за двигателя. Когато двигателят работи при твърде висока температура, буталата започват да се разширяват повече от нормалното. Минималните хлабини между буталата и цилиндрите изчезват, поради което металът започва да се трие в метал, оставяйки следи от надраскване по стените на цилиндъра.
В ранните етапи тези повреди може да не повлияят на работата на двигателя. Но веднага щом, например, бъде направено дълго пътуване с пълен товар, скритият дефект със сигурност ще се прояви напълно. Пренебрегването на диагностиката в този случай може да доведе не само до разходи за ремонт, но и до пълна подмяна на двигателя с вътрешно горене.
Друг от „скритите врагове“ на двигателя е горивото със съмнителен произход. Бензинът с ниско октаново число провокира явлението детонация, при което сместа въздух-гориво изгаря неравномерно, което води до прегряване на компонентите на двигателя.
Лошото качество на моторното масло или ненавременната му подмяна действа бавно, но сигурно. Една от първите жертви е клапанният механизъм. Ако чуете почукване на клапана, това е тревожен сигнал: проблемът може да е в износени хидравлични компенсатори или дори в счупени пружини на клапана. Тези проблеми често се причиняват от отлагания, причинени от масло, което не отговаря на спецификациите на двигателя.
Един от най-сериозните повреди е клин в двигателя. Това се случва, когато лагерите на коляновия вал останат без подходящо смазване и металните повърхности на вала започнат да влизат в контакт с лагера. В резултат на това втулката се движи и блокира работата на вала.
Може да има няколко причини, но всички те са свързани с нарушаване на нормалната работа на системата за смазване. Например, това може да е неизправност на маслената помпа, която не е в състояние да осигури равномерно подаване на масло.
Но това не е всичко - запушен маслен филтър е друга опасност, която кара байпасния клапан просто да не се справи със задачата, като не осигурява правилния поток на маслото. В допълнение, задръстване на двигателя с вътрешно горене може да възникне просто поради ненавременна смяна на маслото.