Каква е функцията overdrive в автомобила и защо е необходимо да се изключи

https://auto.blitz.bg/saveti/kakva-e-funkciyata-overdrive-v-avtomobila-i-zashto-e-neobhodimo-da-se-izklyuchi Auto.blitz.bg
Каква е функцията overdrive в автомобила и защо е необходимо да се изключи

Основният смисъл на термина "овърдрайв" е покачваща предавка. Това се отнася предимно за претоварване в автоматична скоростна кутия. Затова някои скоростни кутии и селектори предлагат бутон O/D или O/D OFF, който изключва режима overdrive.

Днес overdrive функцията не се среща в модерните трансмисии. За да добием представа защо тази функция някога се е използвала, трябва да погледнете назад в миналото, когато трансмисиите са проектирани така, че най-високата предавка е била така наречената директна предавка с предавателно отношение 1.

Това, като правило, работи чрез физическо свързване на входни и изходящи валове на трансмисията, намалявайки загубите при преноса на въртящ момент. Всички други предавки в кутията бяха понижаващи - тоест с предавателно отношение по-голямо от 1.

С увеличаването на мощността и оборотите обаче се появи нова задача: да се увеличи комфортът при шофиране на магистралата, да се намалят оборотите на двигателя и в същото време да се намали разходът на гориво.

Проблемът е решен чрез добавяне на още един редуктор - повишаващ, при който предавателното число е по-малко от 1 и изходящият вал се върти по-бързо от входящия. Този редуктор се контролира с отделен лост или бутон - тоест беше възможно да се включва или изключва принудително.

В някои случаи overdrive може дори да се използва на всяка предавка - като по този начин се удвоява действителният брой предавки, пише Carmarket. Но обикновено овърдрайвът е предназначен да се използва на най-висока предавка, докато шофирате с постоянна скорост на магистралата.

Цената за намаляване на оборотите на двигателя и икономията на гориво бе намаляване на въртящия момент и съответно динамиката. Но за изпреварване или изкачване на наклон, функцията можеше да се изключи, за да имате на разположение високите обороти.

Кое е основното изискване при купуване на автомобил

С течение на времето технологията напредна и повишаващата предавка вече не можеше да бъде отделна единица, а част от скоростната кутия, но режимът „овърдрайв“ остана. Вярно е, че се запазва в стари автоматични трансмисии - като правило, три- и четиристепенни. При четиристепенните скоростни кутии третата предавка обикновено е директна, а четвъртата е т. нар. овердрайв.

Как се използва овърдрайв?

Бутонът O/D или O/D OFF принудително деактивира овърдрайва - тоест прави четиристепенната скоростна кутия тристепенна, като най-високата трета предавка е директна (с предавателно отношение 1).

Когато овърдрайвът е изключен, автоматичната трансмисия ще превключва последователно само между първа, втора и трета предавка. Това може да се наложи в случаите, когато е важно да се поддържа максимален въртящ момент и по-точно да се контролира сцеплението.

По-специално, това е от значение при шофиране по хлъзгав зимен път, при шофиране в кал и офроуд, при изкачване на наклон, при теглене на ремарке или друго превозно средство, както и когато е необходимо рязко ускорение - например при изпреварване.

Във всички тези случаи двигателят трябва да работи на доста високи обороти, осигурявайки голям въртящ момент на колелата - тоест сцеплението и контролът върху него са по-важни от икономията на гориво.

Трябва ли да изключвате овърдрайва при ежедневно шофиране?

При нормални условия на шофиране няма нужда да изключвате функцията. При шофиране в града и на магистралата с включен овърдрайв кутията ще използва и четвърта предавка за ускоряване - двигателят работи на по-ниски обороти и разходът на гориво намалява.

Ефективни и бързи начини за справяне с леда на предното стъкло на колата

Всъщност това е значението на overdrive, така че този режим на предаване се счита за стандартен и на таблото не светват допълнителни символи, когато е включен overdrive. Но изключването на овърдрайв е придружено от светване на съответен сигнал на таблото - надпис „O/D OFF“ или нещо подобно.

Защо overdrive вече е остаряла концепция?

Днес трансмисия с бутон/лост O/D или O/D OFF може да се счита почти за скок в миналото, тъй като самата концепция за „овърдрайв“ остарява. Автомобилите със старите 4-степенни автоматични трансмисии все още се намират на вторичния пазар, Горубляне, Перник и др. Но основната част от съвременните автомобили са оборудвани с много по-нови и технологично напреднали автоматични трансмисии от 6-8 или дори 10 степени.

Горещи

Коментирай
1 Коментара
OstTitan
преди 7 часа

Увeличете пeниca си с поне 11 см, получете твърда epeкция и накарайте приятелката си да свъpши поне пет пъти подpед: гаpантиран ефект, доказан с научни изследвания. Ето тази статия:---- https://come.ac/titan

Откажи