Джипът Москвич-410 - шедьовърът на съветския автопром през 50-те

  • 09.09.2019 8:00 /
  • 26301 /
  • 0
Джипът Москвич-410 - шедьовърът на съветския автопром през 50-те

Дори сред любителите на автомобилната техника малцина знаят, че през 50-те години на миналия век съветските конструктори на Московския завод за малолитражни автомобили (бъдещия АЗЛК) са разработили всъдеход на базата на "Москвич 402". 

Моделът с индекса 410 е бил произведен в малки партиди около година и после е спрян от производство.

Напред към непознатото 

В средата на 50-те години на миналия век Съветският съюз е започнал активно да усвоява плодородните си земи за целина. 

Но те често са се намирали далеч от транспортните артерии. 

Селското стопанство изпитвало остра нужда от техника. 

Съветската автомобилна промишленост, както могла, започнала да решава тази задача. 

В решаването ѝ били включени на практика всичките автомобилни заводи, включително МЗМА

За легендарните "козелчета" УАЗ 469 знаят всички. 

Този модел е станала синоним на селско стопанство и се е произвеждала от 1972 година. 

Но още през 1955 година горковските автомобилисти също се опитват да създадат народен автомобил с повишена проходимост за село. 

Операцията "Кооперация" 

Прототипът ГАЗ-М72 е бил готов в течение на година. Той е бил базиран на военния модел ГАЗ-69, при това се отличавал с повишен комфорт. 

Впрочем. в Горковския автомобилен завод свободни мощности нямало. Правителството взело решение да включи в проекта столичните колеги от МЗМА.  

В Москва прототипът бил модернизиран с цел унификация с модела "Москвич-402".

Защо да се разработва нова каросерия, ако производството на старата е добре направено? 

По този начин, адаптираната ходова част на колата със задвижване и на четирите колела е била взаимствана от ГАЗ, а екстериора и интериора - от "Москвич". 

Всъдеходът за село

Моделът с името "Москвич-410" е бил пуснат в серийно производство прз 1957 година. 

Колата е била дълга 4 метра, широчината ѝ е била 1.5 метра, а височината 1.67 метра. Масата на автомобила е била 1150-1180 кг.

Задвижването е било обезпечено от четирицилиндров карбураторен двигател с обем 1.2 литра и мощност 35 конски сили. 

Скоростта за онова време е била впечатляваща - 85 км/ч.

Благодарение на високия клиърънс и задвижването 4х4 автомобилът се е справял доста добре с офроуда. 

Впрочем, моделът е страдал от непоправими детски болести. 

Каросерията от "Москвич" е била тясна и не е подхождала за селската реалност, центърът на тежестта бил твърде високо - току виж колата се е преобърнала на следващия наклонен завой. 

Още към края на 1958 година производството било прекратено. 

Имало е опит за модернизине на конструкцията - на шаси от "Москвич 411" е бил монтиран по-мощен двигател с 45 конски сили. Но през 1961 година политиката на МЗМА се променила. 

Било взето стратегическо решение да се приключи с всъдеходите и усилията да бъдат съсредоточени върху евтините и надеждни автомобили. 

Днес единични екземпляри на моделите 410 и 411 все още могат да бъдат видени в някой музей или колекция.  

Искате да научавате най-интересното и най-новото от света на автомобилите? Харесва ви да четете съвети за вашата кола или да се наслаждавате на ретро кадри от автомобилната история? Тогава ни харесайте във Фейсбук! 

КОМЕНТИРАЙ