Термомерите лъжат! Как да не прегреем двигателя през лятото

https://auto.blitz.bg/saveti/termomerite-lazhat-kak-da-ne-pregreem-dvigatelya-prez-lyatoto Auto.blitz.bg
Термомерите лъжат! Как да не прегреем двигателя през лятото

Експерт обясни как да държите температурата на двигателя под контрол дори в жегата.

Защо температурните уреди на двигателя лъжат?

Времената, когато автомобилите използваха температурни уреди със стрелка, движеща се повече или по-малко пропорционално на съпротивлението на температурния датчик, отдавна са отминали.

Всички модерни табла с инструменти имат цифров или аналогов температурен индикатор, работещ по команда от електронния блок за управление на двигателя. Тоест температурата се показва с голямо разсейване на действителното топлинно състояние на двигателя.

Това е направено, така че собственикът на автомобила да не се притеснява от колебания в топлинното състояние на двигателя и винаги, освен в случаите, когато може да е твърде късно, счита температурата за постоянно нормална.

Температурният индикатор в арматурното табло на много автомобили на платформата B0 показва четири тъмни чертички както при температура от 80 ° C, така и малко над сто градуса. Основното за него е да не пречи на водача. 

Такива индикатори могат да алармират твърде късно и няма да проследят нито постепенното влошаване на ситуацията, нито началото на прегряване.

Температурният уред на Chevrolet Lacetti и следващите модели има тънка червена лента, която свети при 125°C. Но това вече е извънредна ситуация!

Двуцветни уреди за температура на двигателя

Много коли изобщо нямат температурен индикатор. В инструменталната група той е заменен от символа на термометър, който се „къпе“ във вода. Този индикатор свети в синьо, когато двигателят е студен или при нормална работна температура, и става червен, когато прегрее. При някои превозни средства индикаторът изобщо не светва, докато двигателят не прегрее. Следователно водачът може дори да не си спомня къде се намира този важен индикатор и как изглежда. 

Инструменталното табло на Kia Rio от трето поколение няма индикатор за температура на двигателя. Но тук е посочена температурата на въздуха навън. Но кое е по-важното?

Подчертаваме, че индикаторът за прегряване свети в червено само когато нещата са наистина зле. Толкова много, че може дори да нямате време да отбиете отстрани на пътя, особено на многолентови пътища, ако карате в  най-лявата лента.

Каква температура измерва сензора? 

Температурният сензор в почти всички автомобили измерва температурата на антифриза, но не в самия двигател, а в пластмасова тръба. Нека си представим, че когато маркучът на радиатора се скъса, целият антифриз бързо изтича от охладителната система. Сензорът ще остане сух и относително хладен, без да „усеща“, че главата на блока е без антифриз и ще се стопи.

Именно поради тези особености на съвременните автомобили водачът трябва да следи косвени признаци за прегряване на двигателя.

Как да определите прегряването на двигателя

Пара изпод капака

Сигурен знак, че херметичността на охладителната система е нарушена и в отвора изтича нагрята течност под налягане, е парата, която излиза от под капака. 

Двигателят трябва да се спре незабавно, за да се избегнат повреди. Никакви опити за охлаждане на двигателя чрез включване на парно няма да помогнат. По-добре е да добутате или изтеглите колата встрани от пътя.

Капакът не трябва да се отваря веднага, за да се избегнат изгаряния от парата. Когато двигателят се охлади малко, можете да видите кой маркуч или елемент от охладителната система се е спукал. Самостоятелният ремонт е малко вероятен и трябва да помислите за репатрак.

Въпреки че, разбира се, сред нас има и майстори, които могат да скъсят маркуча и да налеят вода в системата.

Между другото, изтичането на антифриз от спукан радиатор на нагревателя осигурява постоянна сладникава миризма в кабината. Прегрятият двигател започва да мирише на изгоряло масло. Ако се появят тези миризми, проверете дали вашият двигател не прегрява.

Детонация при ускорение при ниски скорости

Знакът е много по-малко очевиден от предишния. Звукът от детонация наподобява чести удари по цилиндровия блок с метален предмет. Ако успеете да различите този звук и понякога го чуете в двигателя на вашия автомобил, ще можете да разпознаете и предотвратите прегряването навреме.

Ако чуете детонация, трябва незабавно да отбиете в страни на пътя, да изключите двигателя и да отворите капака. Пламтящо горещ двигател и силно надути маркучи на охладителната система ще потвърдят диагнозата за прегряване.

В такава ситуация е необходимо, ако е възможно, да се провери целостта на работния цикъл и работата на електрическия вентилатор на охладителната система.

Можете да охладите двигателя, като включите нагревателя и зададете максималната температура на въздуха при най-високата скорост на вентилатора.

Никога не отваряйте капачката на радиатора или разширителния съд! Антифризът, който изтича оттам под налягане, ще опари всичко около вас, включително и вас.

Намалена мощност на двигателя

Този знак е трудно забележим, особено при мощен двигател и автоматична трансмисия или CVT.

Прегрял двигател може да причини неизправност на термостата, когато вентилът на термостата заседне в положение, което не е напълно отворено. Помпата за охлаждащата течност също може да не осигурява адекватна производителност.

Това се случва, когато работното колело (перката) е повредено или има лошо предаване на въртене към него от главината. 

Помпата на охладителната система на двигателя Mercedes M274 има пневматично задвижван съединител, монтиран между задвижващата шайба и работното колело, който не винаги работи правилно.

Климатикът се изключи

Това се случва при спиране на работа на ел. вентилатора, който много често духа както на кондензатора на климатика, така и на радиатора на двигателя. В този случай хладилният агент спира да кондензира нормално, температурата му се повишава и следователно сензорът за налягане изключва климатика.

Електрическият вентилатор работи постоянно на висока скорост

Това предполага, че системата за управление "знае" за проблема с високата температура, но нещо пречи на антифриза да се охлади правилно. Най-често това се случва, когато радиаторът е силно замърсен. Електрическият вентилатор работи, но не може да изпомпва въздух през запушените пчелни пити.

Защо е важно да гледаме приборите?

Въпреки недостатъците на съвременните устройства, все пак ги погледнете: може би ще имате време да спасите двигателя от прегряване. Съветваме ви да запомните позицията на стрелката на индикатора при нормална температура, така че дори и да има леко отклонение надясно, да внимавате.

Инсталирайте допълнителни сензори за температура на двигателя

Такива устройства ще показват температурата много по-точно от стандартните „измерватели“.

Можете да инсталирате самостоятелен термометър със собствен датчик и температурен индикатор. В този случай сензорът се поставя в тръба, вградена в маркуча на охладителната система.

Има няколко начина за получаване на данни за температура (с точност до градус) и много други работни параметри на двигателя чрез OBD II конектора. За да направите това, можете да инсталирате бордови компютър в колата или да използвате скенер ELM 327.

Бордовият компютър показва показанията на собствения си дисплей, а скенерът взаимодейства с една от многото диагностични програми и показва температурата на дисплея на смартфона или на екрана на мултимедийната система, ако има операционна система Android .

Този брой индикатори за работа на двигателя се предоставя от една от диагностичните програми.

Съвет

Не пренебрегвайте признаците на прегряване на двигателя, като си мислите, че това е просто вашето въображение. По-добре е да проверите още веднъж, отколкото да останете без кола, а двигателят да е за основен ремонт.

Горещи

Коментирай