На леките коли с механична скоростна кутия при движение по нанадолнище (а именно в такива ситуации шофьорите на камиони и автобус използват планинската спирачка) може и е необходимо да забавят хода на колата с помощта на двигателя.
Тогава защо на автомобила да е необходима планинска спирачка?
- Планинската спирачка се използва в камиони и автобуси за забавяне на хода при спускане без да се използва основната спирачна система, за да не бъде тя прегрята.
Планинската спирачка е един вид клапан, който затваря изпускателния тракт, като спирането с двигателя дава още по-съществен ефект.
Най-разпространена е моторната планинска спирачка: съчетанието между прекратяването на подаването на гориво в двигателя и затварянето на изпускателния тракт, като се цели двигателят да бъде максимално затруднен при движението си.
Също така се използват хидравлични и магнитоелектрически спирачки. Там излишната енергия се превръща в топлина чрез съпротивлението на течност или чрез електромагнитна индукция.
При движение по стръмни спускания в планински условия, когато спирачките могат да прегреят, особено ако автомобилът има и ремарке и не оборудван със спирачна система, алтернатива на спирането с двигателя просто няма. Шофьорът трябва да включи на такава скорост, при която при пускането на педала на газта автомобилът да започне да спира за сметка на двигателя и да не ускорява над безопасната скорост.
На много стръмни спускания това може да е втора или дори първа скорост. Не случайно по време на соца на стръмните склонове имаше плакати, които призоваваха "на стръмен склон спирай с двигателя" или "не изключвай от съединител при спускане".