Защо изчезнаха двигателите милионици - 7 причини

  • 16.10.2023 9:38 /
  • 77990 /
  • 5
Защо изчезнаха двигателите милионици - 7 причини

Експертът назова основните фактори за значителното намаляване на ресурса на съвременните двигатели.

Преди половин век се появи добра тенденция в световната индустрия за двигатели. Разработчиците започнаха да обръщат повече внимание на надеждността.

Появиха се технологии и материали, които направиха възможно значително увеличаване на експлоатационния живот на двигателите.

Двигателите започнаха да издържат 500 хиляди километра пробег без основен ремонт. А някои без никакви проблеми достигаха дори желания милион.

Но с времето приоритетите се промениха. Ресурсът престана да бъде основна цел.

И ето го резултатът: някои от днешните двигатели изискват ремонти дори преди края на гаранционния срок.

Системи за намаляване на токсичността

Строгите екологични изисквания принуждават производителите на автомобили да оборудват двигателите с допълнителни системи, които намаляват количеството вредни емисии в отработените газове. Например каталитични конвертори, филтри за твърди частици, системи AdBlue и EGR .

Всички тези устройства усложняват конструкцията на двигателя. И те не влияят на ресурса, само докато работят без повреди. Например, при зареждане с нискокачествено гориво, катализаторът може да се стопи.

Съпротивлението на отработените газове ще се увеличи, което може да доведе до повишаване на температурата в главата на цилиндъра и в резултат на това ще се стигне до ускорено износване на клапаните, пукнатини в изпускателния колектор и надраскване на буталната група.

Сложен дизайн

Системи за променливо газоразпределение и повдигане на клапаните, маслени помпи с променлив работен обем, превключваеми помпи за охлаждаща течност и електронни термостати увеличават мощността на двигателя, намаляват разхода на гориво и подобряват екологичните характеристики.

Но поради сложния си дизайн тези устройства са ненадеждни. И техните повреди могат да доведат до повреда на двигателя.

Турбокомпресор

Този метод за усилване на двигателите дава отлични резултати: мощността и въртящият момент се увеличават, разходът на гориво намалява. Но в същото време презареждането усложнява дизайна, увеличава разхода на масло и увеличава термичното и механично напрежение на двигателя.

Някои турбо двигатели са базирани на двигатели с атмосферно пълнене - техният експлоатационен живот е дори по-нисък.

Алуминий вместо чугун

Основната причина за масовото използване на алуминий в производството на цилиндрови блокове е намаляването на теглото. В крайна сметка алуминият е 2,7 пъти по-лек от чугуна.

Но експлоатационният живот на двигателите с алуминиеви блокове от леки сплави е по-нисък. Техните цилиндри постепенно се деформират. Понякога след пробег от 100 хиляди км дори се появяват драскотини. Това се случва особено често при двигатели с компресор.

Намаляване на разходите

В двигателя излишните килограми се отстраняват не само от цилиндровия блок. Много критични части са направени от пластмаса. С течение на времето те се деформират. Това води до течове на масло и антифриз, възникват течове на въздух.

Коляновите валове за 4-цилиндровите двигатели са оборудвани с четири противотежести вместо осем. Такъв вал има по-малка твърдост и се огъва под натоварване, което намалява живота на лагера.

Леките „къси“ бутала имат по-малка контактна площ с цилиндъра и следователно се износват по-бързо.

Съвременните двигатели не разполагат с хидравлични компенсатори в задвижването на клапаните. Поради това хлабините трябва редовно да се проверяват и регулират. В противен случай рискът от повреда на клапана се увеличава.

По-висока работна температура

При предишни двигатели работната температура беше 80-85 °C. В съвременните тя е увеличена до повече от сто градуса. Естествено системите за охлаждане на двигателя са станали по-ефективни.

Но ако възникне повреда, двигателят кипва моментално. И вероятността от повреда е по-висока от тази на по-малко „горещ“ стар двигател.

Допълнително натоварване

През миналия век климатиците в колите бяха рядкост. Днес те са инсталирани на почти всички автомобили, дори и с двигатели с ниска мощност.

Климатикът натоварва допълнително двигателя, а топлообменникът му затруднява въздушния поток към главния радиатор. В резултат на това се увеличава топлинното натоварване на двигателя, което има пагубен ефект върху неговото здраве.

За да се намали разходът на гориво, броят на етапите в автоматичните трансмисии е увеличен. Управляващата електроника се опитва да избере по-висока предавка възможно най-рано. В същото време оборотите на двигателя са ниски и натоварването е голямо. В този режим лагерите на коляновия вал и частите на буталната група се износват по-бързо.

КОМЕНТИРАЙ

Коментари

  • porko
    16.10.2023 14:01
    blitca ne me zanimawaite s gluposti da sum wi 4etql prosta[kitereklami
  • Сексолог
    16.10.2023 14:02
    Уникално лекарство, което взриви интернет: напълно безопасно е на всяка възраст и много по-добро от виагра. С негова помощ ще имате силна и дълготрайна ерекция, много спeрма и повишена издръжливост, а също така лекува простатит, плешивост и помага за отслабване----> https://mub.me/medik
  • [email protected]
    17.10.2023 9:28
    ПЕДЕРУНГЕЛИ СТЕ ВИЕ,АУТО БЛИЦ !!!
  • Кирил Желев
    17.10.2023 16:40
    500000 км. Без ремонт, това е огромен проблем! От доста време се правят тестове за максимум 200000км. и всичко след това да се скапе за да си купим нова кола.
  • кибик
    21.10.2023 7:28
    Какви 500 хиляди? Я вижте таблицата за техническо обслужване на Скания - до 1,5 милиона км. Я вижте гаранционният им пробег. Това да не са Лада и Москвичи, на които основен ремонт по спецификация се правеше на 200 и на 150 хил.км.