Топ технологии, които са преминали от Формула 1 към автомобилите

  • 17.01.2020 8:50 /
  • 643 /
  • 0
Топ технологии, които са преминали от Формула 1 към автомобилите

Системата за задвижване на всички колела, огледалата за обратно виждане, крилата отдавна са познати атрибути на съвременните автомобили. Въпреки това, малко хора знаят, че в началото са били използвани за само състезателни автомобили.

Експертите от индустрията са съставили топ технологии, които се използват в автомобилите, но за първи път са използвани във Формула 1.

1. Турбокомпресор 
За първи път турбокомпресорната система (използваща компресор със задвижване на отработените газове за подаване на повече въздух към двигателя) е изобретена през 1962 г. от специалистите на General Motors и е използвана при автомобилите Oldsmobile F85 и Chevrolet Corvair. 

Системата обаче не достига до обикновените автомобили. През 70-те години разработчиците на Renault си спомнят за турбокомпресора и оборудват състезателни коли. Сега системата се използва не толкова за увеличаване на производителността, колкото за пестене на гориво. 

Продава се капсула на времето: Mercedes S-Class от 80-те с пробег от 46 км СНИМКИ

2. Задвижване на четири колела 
Audi Coupe Quattro беше първият със система за задвижване на всички колела, проектирана за използване в конвенционални превозни средства при всякакви условия на шофиране. Въз основа на опита на Audi с развитието на военното превозно средство Iltis, Quattro е създаден, за да доминира на Световното първенство по рали. 

Инженерите вярват, че допълнителното сцепление на задвижването на всички колела ще бъде от полза на много непроходими и понякога заснежени етапи на ралито. Quattro им се оказа правилно попадение, имайки предвид и че спечели шампионата през 1983 и 1984 г., както и спечели три победи в турнира Pikes Peak International Hill Climb през 80-те години. 

Отчасти поради успеха на Audi, други автомобилни производители също са въвели задвижване на всички колела. Благодарение на това, много шофьори вече не се нуждаят от пикапи или джипове, за да се чувстват уверени при шофиране по хлъзгав път.

3. Крила
Подобно на крилата на самолетите, крилата на колите насочват въздушния поток. Но вместо да насочват по-бърз въздушен поток отдолу, те го насочват нагоре, създавайки downforce, който бута колата и създава повече сцепление. 

Екипите на F-1 започнаха да използват крилата през 1968 година. Ferrari беше първата компания, която прие новата технология, а скоро последваха и други.  Тъй като познанията на аеродинамиката от инженерите става все по-добро, крилата са станали неразделна част от Формула 1 и други състезателни серии, както и много десетки високопроизводителни автомобили. 

Откриха огромно гробище от чисто нови автомобили Mercedes ВИДЕО

4.Полуавтоматични скоростни кутии 

Ненатискането на съединителя ви позволява да превключвате скоростите по-бързо, така че технологията е станала обичайна за състезателни и спортни автомобили. PDK скоростната кутия с двойно съединение Porsche се превърна в неразделна част от спортния автомобил на немския автомобилен производител и тази технология за първи път е тествана на състезателен автомобил 956 през 1983 година. 

Въпреки това, PDK скоростната кутия се появи в автомобила на Porsche едва през 2009 г., а Ferrari използва технологията в Mondial през 1993 г. и F355 през 1997 г. 

5.Огледала за обратно виждане 

Когато през 1911 г. се състоя първият Индианаполис 500, повечето шофьори взеха със себе си „механик по шофиране“, чиято работа беше да погледне назад, за да предупреди шофьора, когато колата се приближава. Рей Харун реши да участва в състезанието на специално подготвен автомобил с опростено единично тяло. Вместо механик, Харрън прикрепи парче стъкло към таблото за управление. Той спечели първия Индианаполис 500, а след това се пенсионира. 

6.Дискови спирачки 
След изобретяването на автомобила, дисковите спирачки се превърнаха в най-голямото развитие на спирачната технология. Тъй като спирачната повърхност е отворена за въздушен поток, дисковите спирачки осигуряват по-добро охлаждане от затворените барабанни спирачки, което намалява вероятността от прегряване и подобрява работата. Това подобрение привлече вниманието на Jaguar в началото на 50-те години. Британският автомобилен производител си партнира с Dunlop, който разработи дискова спирачка за самолети. Ако не успеят да спрат самолета при кацане, дисковите спирачки трябва да работят върху колата.

 Jaguar C-Type с дискови спирачки спечели "24 часа на Льо Ман". Днес дисковите спирачки са стандартно оборудване за по-голямата част от новите автомобили. 

Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

КОМЕНТИРАЙ