Шофьорите все повече откачат зад волана, ето защо

https://auto.blitz.bg/novini/shoforite-vse-poveche-otkachat-zad-volana-eto-zashcho Auto.blitz.bg
Шофьорите все повече откачат зад волана, ето защо

Днес шофирането е нещо повече от управлението на автомобил, нивото на стрес за шофьора се е увеличило драстично през последните пет години, според проучване на Clever Shuttle, дъщерно дружество на Deutsche Bahn.

93% от анкетираните се оплакват от психологически стрес, който изпитват по време на шофиране, в сравнение с 64% преди. В условията на сгъстен трафик стресовите ситуации на пътя стават все повече и повече.

Кои са факторите, засягащи хората зад волана, които причиняват емоционален стрес?

Д-р Волфганг Фастенмайер, психолог в Института за изследване на човешкото поведение в околната среда в Мюнхен, обяснява, че има много влияещи фактори, тъй като шофьорът трябва постоянно да предвижда случващото се наоколо и да е наясно с възможните опасности.

Колко силен е стресът зависи от ситуацията на пътя, маршрута, знаците, поведението на другите участници в движението, потока на движението. Шофьорът интерпретира и оценява всичко това въз основа на опита си в подобни ситуации и след това реагира по определен начин.

Фастенмайер казва, че сложният вътрешен градски транспортен маршрут, с много кръстовища, тесни улички, паркирани коли, пешеходци и велосипедисти, изисква напълно различен фокус от магистрала с чиста лента и точни граници.

Колко напрегнат ще бъде възприет този или онзи сценарий, зависи и от това кога и от кого се прилагат такива условия. Ученият дава пример за влиянието на съответните лични чувства: много по-лесно е да се възприеме стресова ситуация при спокойно пътуване през уикенда, отколкото по пътя към офиса, където ще бъде вашият стрес при решаването на работни въпроси.

Проучването, в което участва група доброволци от различни възрасти и шофьорски умения, завършили 400 часа шофиране в специален симулатор, показа, че колкото повече опит, толкова по-добре: опитният шофьор по правило вече се е научил да се справя с трудни ситуации без излишен стрес.

От друга страна, причини като липса на време, плач на деца отзад или скандал с партньора преди старта на пътуването могат да бъдат катализатор за стресова ситуация. Например, автомобил, който се движи бавно отпред, изведнъж става много досаден, докато при други обстоятелства не би предизвикал такъв негативен отговор.

Фиксираната поза на шофьора, който кара колата в продължение на много часове, също взема своето. Д-р Джеймс Ливайн, ръководител на проекта за решения за борба със затлъстяването в клиниката Mayo в Университета в Аризона, цитирайки своите изследвания, отбелязва: "Дългото седене е по-опасно от пушенето и убива повече хора, отколкото ХИВ, и е по-опасно от скачането с парашут."

За да смекчат напрежението зад волана, експертите съветват да се намери персонализирано положение на тялото в колата, което се постига най-добре със седалки, които имат множество настройки. Това значително намалява физическия стрес и по този начин отчасти помага за облекчаване на главата.

Между другото, темата дали изразът на лицето на водача говори за неговата устойчивост на стрес е сериозно обсъждана. Тоест, биха ли могли бъдещите системи за грижи да измерват човешките емоции, а не само сънливостта?

В експеримент със симулатор на шофиране изследователите наблюдават кои ситуации и как влияят върху емоциите на водача. Оказа се, че изражението на лицата на хората зад волана е по-малко емоционално от очакваното, ако шофьорът кара сам.

Дори при страх или радост остава неутрален и фокусиран израз. Ако в колата все още има хора, емоциите му стават по-изразени и технологията на камерата разпознава стреса, тогава вибрация на волана или светлинен сигнал ще напомнят на водача да се фокусира.

Какво друго можете да направите, за да намалите стреса в колата си? Неотдавнашно проучване на държавния университет в Сао Пауло в Бразилия показа, че правилната музика може да обезвреди атмосферата в колата. Но Fastenmeier е на друго мнение: "Самата зона на трафика предлага най-голям потенциал за намаляване на ненужния стрес за участниците в движението."

В идеалния случай, според учения, правилната организация на движението, интуитивни и разбираеми знаци, логически знаци, маркировки и ограничения на скоростта могат да намалят нивото на стрес по време на шофиране с 60%.

Тагове:

Горещи

Коментирай