Шест опасни глупости, които правят зад волана шофьорите, но не и вие

https://auto.blitz.bg/novini/shest-opasni-gluposti-koito-pravyat-zad-volana-shoforite-no-ne-i-vie Auto.blitz.bg
Шест опасни глупости, които правят зад волана шофьорите, но не и вие

Да се лишиш от видимост заради отворен преден капак, да попаднеш в катастрофа заради изключени или включени фарове, да отвориш вратата пред кола или моторист... Няколко примера за сериозни последствия заради невнимание към дреболиите. 

Не си затворил капака добре

Какво толкова страшно може да се случи, ако не си затворил дожре предния капак на колата? Шофьорите на ГАЗелите специално оставят капаците открехнати за по-добро охлаждане... Вярно е, но само, че тези ГАЗели се движат със скоростта на костенурка и пантите на капака се намират отгоре, така че капакът не може да се отвори и да закрие предното стъкло. 

Лекият автомобил има друг дизайн, и въпреки наличието на предпазен механизъм, предотвратяващ случайното отваряне, при движение с висока скорост капакът започва да поема въздушня поток като платно, а тогава и предпазният механизъм не помага. 

Капакът закрива предното стъкло, като може да го счупи и да деформира част от покрива. Най-страшното обаче е, че той мигновенно ви спира видимостта. А сега си представете, че това се случва на мост. Трябва да сте много опитен шофьор, за да може бързо да се ориентирате и безопасно да спрете колата, гледайки на пътя през процепа под капака или над него. 

Случава се и така, че капакът се откъсва от пантите си и лети по посока на други коли. Металният панел е с маса между 14 и 20 килограма, има осри огли и лесно пробива предното стъкло. Последствията са ясни. Затова проверявайте виндали, дали сте затворили добре предния капак. 

Отваряте вратата без да гледате 

Естесвено, виждалите в мрежата и по телевизора клипове, в които шофьора или пътника, улисани от нещо, отварят вратата пред кола, моторист, велосипедист... 

В резултат най-маллата щета е изтръгната врата. Максимумт е по-добре да не си го представяме. Велосипедистите и мотористите обикновенно при такъв инцидент летят през кормилото. 

До същия резултат може да доведе отворената по време на ход врата, която не сте затворили хубаво преди потегляне. За да не се случва това, преди потегляне задействайте централното заключване, а излизайки от колата, се оглеждайте. 

Не сте включили фаровете 

Вашият автомобил е оборудван с датчик за светлина? Провървяло ви е. А ако не, винаги е по-добре да пътувате с включени къси светлини. Шофьорите, особено начинаещите, постоянно забравят да включат късите светлини, дори в тъмно време, или да изключат дългите пред другите коли. До какво може да доведе това?

В първия случай вие няма да забележите навеме препядствията на пътя - пешеходец или животно, във втория - ще заслепите друг водач. 

Друг лош навик е използването вместо късите светлини на габаритите или фаровете против мъгла, опирайки се на доброто си зрение. Не рискувайте: зрението на днешните хора е посредствено, особенно в тъмното. Отдавна хората са привикнали към допълнителната светлина. Освен това, при мнозина коли при включването на габаритите, задните фарове не светват. 

Оттам идва и голям риск за удар отзад. 

През светлата част на деня всичките движещи се транспортни средсвта трябва да са с включени къси светлини или дневните им светлини, ако имат такива. 

Не проверявате болтовете на джантите 

Изгубените по веме на движение колела не са рядкост. Скачащото по пътя колело от лека кола може да нанесе много големи щети, особено ако се удари в кола, движеща се с голяма скорост. Тежката гума на камион - още повече. 

Затова, сменяйки гумите си сами, задължително затегнете добре гайките или болтовете. Желателно е с динамометричен ключ. 

След стотина километра проверете и при необходимост затегнете още един път. 

Не се сещате за налягането в гумите 

Повечето шофьори често лекомислено се отнасят към гумите. Търкат ги в бордюрите, не следят налягането (дори не знаят какво трябва да е то), карат, докато гумата не се износи напълно. 

Това лекомислие може да доведе до голяма беда. Износеният грайфер води до разрушаване на гумата и загуба на управление. До същото може да доведе и ниското налягане. 

Какво да се прави? Редовно си проверявайте налягането в гумите. Идеалното е преди всяко дълго пътуване. Купете си хубав компресор, ползвайте безплатния въздух по бензиностанциите. Естествено, своевременно си сменяйте гумите. 

Обикновенно, препоръчваното налягане е посочено на специална лепенка на шофьорската врата или под капачето на резервоара. То зависи от степеннта на натоварване на колата и скоростта, с която вие обикновено шофирате. 

Седите неправилно 

Вие сте един от онези шофьори, които с дясната ръка държите воана, а лявата е сложена на отворения прозорец. Може да сте виждали и такива пътници или пътнички, краката на които стърчат през прозореца или са сложени на таблото. Почиват си, все пак не е забранено от правилника за движение по пътищата. 

Но такива шофьори и пътници забравят, че ситуацията може да се промени за секунда. Например на идващия отсреща камион му се е повредила спирачната система или му е блокирал волана... Така може да се лишите не само от ръце или крака, но и от живота си. Шансовете за оцеляване са доста по-големи, когато седите правилно. 

 

Горещи

Коментирай
1 Коментара
Иван Иванов
преди 4 години

И ти, който си писал(а) горния текст, не провери нито веднаж за допуснати правописни грешки?!

Откажи