Специалистите от Американския застрахователен институт за пътна безопасност на САЩ (IIHS) проведоха изследване на най-разпространените системи за оказване на помощ на шофьорите на пътя. Специалистите са установили, че далеч не всички шофьори точно знаят какво е предназначението на тези системи, а също и, че често самите производители дават невярна информация за своите електронни "помощници". Оказва се също, че все още има собственици на автомобили които не могат да се оправят с автопилота.
Според Обществото на автомобилните инженери (SAE International), съществуват шест степени на автоматизацията на управлението на автомобила- от изцяло ръчен режим (нулево ниво) до изцяло автоматичен (автопилот от пето ниво), когато шофьорът може въобще да не се намесва в управлението на колата.
Към момента в свободна продажба са достъпни автомобилите с спомагателни системи от първо и второ ниво. Става дума за функциите на автоматичното удържане на автомобила в заеманата от него лента за движение и адаптивния круиз-контрол, когато електрониката сама поддържа необходимата скорост и дистанция до намиращия се отпред автомобил.
При това от шофьора, както и преди, се изисква той постоянно да си държи ръцете на волана и във всеки един момент да е готов да поеме управлението. В същото време имената на някои системи могат да объркат шофьорите. Изследвани са били пет основни системи за подпомагане: Autopilot (Tesla Motors), Traffic Jam Assist (Audi и Acura), Super Cruise (Cadillac), Driving Assistant Plus (BMW) и ProPilot Assist (Nissan).
По думите на американските изследователи, най-голяма опасност представлява системата за автономно управление на колата, монтирана на автомобилите Tesla. Бе изяснено, че фирмената система на компанията Tesla Motors има името Autopilot, което потенциално говори на шофьорите, че те могат да не се занимават с управлението.
Почти половината от участвалите в изследването са изразили увереност, че електронният помощник поема изцяло управлението на автомобила и позволява на шофьора да върши други свои неща без да гледа пътя. 6% от шофьорите също са изразили увереност, че автопилотът позволява на човек да спи по време на пътуване. Заявленията на шофьорите са предизвикали сериозни притеснения у разработчиците на системата Tesla Autopilot, които са подчертали, че шофьорът винаги трябва да държи ръцете си на волана и да не се отвлича от случващото се на пътя, защото електрониката "все още не сее превърнала в пълноценен автопилот".
Аварийна ситуация на пътя може да провокират и собствениците на Mercedes-Benz E-класа от последното поколение, оборудвана с функцията Drive Pilot с адаптивен круиз-контрол, който е способен да контролира скоростта на колата спрямо движението на автомобилния поток. Шофьорите, включили електронния помощник, могат да се отпуснат на прав участък от пътя, но влезе ли колата в завой, управлението на автомобила предизвика в човека затруднения.
Експертите, изучавайки резултатите от изследването, са достигнали до извода, че производителите не трябва да въвеждат шофьорите в заблуждение с имената на електронните системи за подпомагане, предизвиквайки в тях фалшиви очаквания. Освен това, според специалистите, автомобилистите трябва максимално внимателно да изучат възможностите на своя автомобил преди да включат електронната система на натоварен път, да я тестват на по-безопасен участък.
В добавка специалистите от IIHS отбелязват важността на коректното изобразяване и достъпността на информацията за работата на спомагателните системи. На дисплея пред шофьора трябва да може да се види как електрониката реагира на една или друга ситуация, когато, например, функцията временно се изключва.
Например, при активиран круиз-контрол намиращият се отпред автомобил може да се скрие зад хълм и да изчезне от радара. Или, да кажем, пътната маркировка може внезапно да свърши или да не подлежи на разчитане от камерите на автомобила. В частност, изследването е показало, че голяма част от шофьорите просто не знаят как точно да постъпват в такива ситуации.