Докато светът очавка с нетърпение появата на новото поколение на Нива, полслките журналисти разказаха, че по-добрият автомобил е именно старият.
"Лада Нива бе призвана да покори Запада. Когато през 1977 година от конвейра в Толиати започнаха да слизат първите Ниви, никой не подозираше, че тази кола ще се произвежа над 40 години", пише журналист от изданието Аuto Swiat.
В началото на 70-те години на миналия век Студената война набираше обороти и всеки отрасъл на икономиката трябваше да отчита военната доктрина на СССР. Бил е необходим автомобил, който е трябвало да може да превозва четирима войници и да се движи по различните пътища на Запада със скорост от 100 километра в час.
Нивата идеално е пасвала на целта, много повече, отколкото УАЗ-469, който е добър за пресечения терен, но на асфалт и при високи скорости е бил доста тромав.
Въпреки своя военен произход, Нивата не е била продукт, който да е представлявал заплаха за Запада, затова бързо бил започнат износ на колата.
За почти 40 години производство колата е била доставяна в над 100 страни по целия свят. Основната причина за този успех е цената ѝ - на много пазари тя се е оказала най-евтината кола с пълно задвижване. През 7-те години на миналия век и началото на 80-те години 80% от автомобилите са били продавани за конвертируема валута. По този начин Нивата действително била покорила Запаа, само че чрез автомобилните салони.
Днес в много страни по света продължават да се движат Ниви. Все пак офроуд таланта ѝ действително е силната страна на този автомобил, макар и на него да не може да се монтира лебедка - заради носещата конструкция на каросерията.
Естествено, любителите на пресечения терен монтират такава с помоща на допълнителни предни ребра и модификации на бронята, но това не е много правилно за дадения автомобил.
Това обаче не трябва да се разглежда като недостатък в Нивата - благодарение на малката си маса автомобилът може да понесе доста голямо количество модификации, докато тежките всъдеходи затъват в калта и не мгат да се измъкнат без чужда помощ.
Късите надвеси на каросерията и малката колесна база правят автомобила идеален за пресечения терен. Естествено, важна роля играят и добрите гуми, подбрани с отчитане на условията, в които трябва да се движи автомобила.
Най-често под капака на Нивата се срещат моторите с обем 1.6 или 1.7 литра. Когато става въпрос за първия двигател, на пазара почти няма бройка, която да не е оборудвана с газова уредба. Дори автомобилите, изнасяни за Германия, са били оборудвани с газова уредба. И това не трябва да учудва никого - Нивата работи чудесно с алтернативното гориво.
Нивата - както и с другите автомобили от страните с народна демокрация - важна роля играе случайността Една кола може да работи безупречно в течение на целия ѝ експлоатационен срок, а друга да изисква постоянни намеси от страна на механика.
Като цяло обаче Нивата постоянно страда от много дребни проблеми - електрическа система, зле защитена от влагата, теч на масло, често попадане на вода в салона и така нататък.
Сред минусите е и малкият багажник: когато в багажника се сложи газова бутилка, той почти изчезва; лошият интериор с копчетата като клавиши; когато колата преминава през неравности, колата прави впечатление, че още малко и ще се разпадне.
Колата тежи 1 200 килограма и за движение със скорост от 100 километра това е напълно достатъчно, в салона на Нивата обаче става много шумно и на шофьора се налага да държи волана доста здраво.
Онези, които се отнасят към Нивата, като къ кросоувър, ще бъдат разочаровани. С офроуда обаче тя се справя доста добре, но за плавност на хода, както при лека кола, трябва да се забрави.
И най-големият минус на този автомобил - корозията, която за съжаление е обичайно явление. Особено внимание трябва да се обърне на състоянието на пода - авко сериозно е проянде от ръжда, то реонтът няма да се случи и е по-добре да се потърси друг екземпляр.
В полза на Нивата обаче се изказват добрите характеристики при движение по пресечен терен и лесното обслужване. За Нивата все още има много резервни части, като цените са повече от достъпни. За съжаление, качеството им варира сериозно.
Най-евтините бройки в Полша огат да бъдат купени за 3000 злоти, но обикновенно тези автомобили ще имат спешна нужда от ремонт.
Не чак толкова ръждясалите автообили ще ви стъпят до 7 000 злоти. А екземпляр след основен ремонт - 15-20 хиляди злоти.
Авторът препоръчва да се намери кола преди фейслифта от 1993 година с карбураторен двигател и да се стои по-далеч от фейслифтовите модели, особенно онези, които дълго време са били използвани на полети.
В момента по-голямата част от Нивите попадав в Полша от Запада, най-чести, от Германия, макар и да има коли, които целенасочени за били вкарани в страната, за да се използват от местното лесничейство. В първия случай дори може да попаднете на коли с 1.9-литров дизелов двигател на Пежо, който е надежден и икономичен.