Нова тесла: Искат да ни забранят да караме джипове и SUV, защото ...

  • 26.03.2024 8:54 /
  • 2095 /
  • 0
Нова тесла: Искат да ни забранят да караме джипове и SUV, защото ...

Въпреки всички мерки, които се взимат, глобалният спад на емисиите на вредни вещества в света е само 4.2% от 2010 до 2022 г. Тази цифра би била много по-висока, ако размерите на автомобилите бяха останали същите, пише Факти бг.

Вместо това средните размери на превозните средства са се увеличили през годините, а най-голяма вина за това има модета на SUV-тата.

Доклад на Глобалната инициатива за икономия на гориво (GFEI) установи, че кросоувърите и SUV-тата сега съставляват по-голямата част от пазара на нови автомобили (51%), а средното тегло на автомобила е достигнало най-високото си ниво за всички времена от над 1.5 тона.

Автомобилите стават все по-големи, а средната площ на нов модел достига 4.2 квадратни метра. Автомобилните компании продават основно кросоувъри и SUV-та, защото те генерират най-голяма печалба: те продават на високи цени, но имат пропорционално по-ниски производствени разходи.

Авторите на доклада призоваха правителствата да въведат ограничения върху размерите на превозните средства.

Шийла Уотсън, заместник-директор на фондацията FIA, благотворителна организация за околна среда и пътна безопасност, казва: „Увеличаването на размера на превозното средство е огромно предизвикателство, което заплашва много аспекти на устойчивата мобилност, от климата до пътната безопасност.

Този доклад показва, че трябва да се отдалечим от тези мега-превозни средства. Размерът на колата има значение – и в този случай по-голям определено не е по-добър.“

Намаляването на емисиите в автомобилната индустрия се дължи на развитието на електрическите превозни средства, чийто глобален пазарен дял достигна 15% през 2022 г.

Докладът също така установи, че пазарите със силен растеж в тази област, като Китай и Европа, имат най-големи годишни подобрения в енергийната ефективност (повишение от близо 6%). В Северна Америка, където електрическите превозни средства имат по-нисък пазарен дял, годишният темп на растеж е само 1.6%.

Дан Сперлинг, директор-основател на Института за транспортни изследвания към Калифорнийския университет, Дейвис, призовава за същото: „Обръщането на тенденцията към по-големи, по-тежки превозни средства е от ключово значение за постигането на по-устойчива мобилност.

Това важи и за електрическата мобилност.“

Авторите на доклада призовават също освен за забрана на кросоувъри и SUV-та и за инвестиции във възобновяема енергия, премахване на субсидиите за изкопаеми горива, регулиране на минималните цени за електрически превозни средства и финансови инструменти, които да направят електрическите превозни средства по-лесни за покупка.

 

 

 

 

КОМЕНТИРАЙ