В момента по света действат най-различни сурови правила буквално за всичко. Особено от тях страдат шофьорите, все пак сега с автомобилите е свързан цял букет от законодателни норми, съответствието с които си е доста сложна задача.
Един от най-спорните моменти е забраната за облепяне на фаровете със защитно фолио.
Защо шофьорите облепят фаровете
Фолиото върху фаровете позволява рязко да се намали тяхното увреждане, които може да ги изведе извън строя. А скъпите светодиодни фарове може да струват на собственика цяла торба с пари. Фаровете може да се повредят съвсем случайно, например, от камък, излетял изпод гумите на съседна кола.
Също така фаровете може да бъдат надраскани и от хулигани.
Ето какво гласят правилата за облепяне на колата
Правила на КАТ за брандиране на автомобили и цялостно облепване с фолио
Основният цвят на превозното средство не бива да се заличава изцяло и трябва да е видим за служителите на КАТ. За да се спази тази разпоредба, задължително трябва да има поне една част от автомобила, която да е със запазен оригинален цвят. Например това може да бъде капачката на резервоара, странично огледало, броня или друг елемент.
Наредбата на МВР № I-45/ за регистриране, пускане и спиране от движение на МПС, последно променена през май 2014 г., гласи:
„Чл. 47. (1) (Изм. – ДВ, бр. 93 от 2006 г., изм. – ДВ, бр. 57 от 2007 г., изм. – ДВ, бр. 94 от 2009 г., изм. – ДВ, бр. 67 от 2012 г.) Звената „Пътна полиция“ допускат до регистрация превозни средства с поставени върху тях табели, надписи и емблеми, ако те не са в противоречие с действащите нормативни актове.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 105 от 2002 г.) Всички надписи се изписват на български език с изключение на запазените търговски марки. Надписите и емблемите могат да се дублират на чужд език.
(3) (Доп. – ДВ, бр. 67 от 2012 г., изм. – ДВ, бр. 45 от 2014 г., в сила от 30.05.2014 г.) Забранява се изписването или залепването на надписи и/или емблеми върху стъклата и фаровете на МПС, с изключение на разрешените с нормативни актове, както и се забранява облепване на превозното средство с фолио, водещо до заличаване на основния цвят и подвеждане при идентифициране.
(4) (Отм. – ДВ, бр. 94 от 2009 г.)
(5) (Нова – ДВ, бр. 31 от 2015 г.) За нуждите на идентифицирането при облепване на превозно средство с фолио съгласно ал. 3 задължително се оставя необлепен минимум един основен детайл – преден капак или покрив.”
Какво казват специалистите
Защитата на фаровете с прозрачно фолио влияе върху характеристиките на светлинния сноп, правейки го по-размир. Освен това, понякога той може да се отразява от фолиото, което се смята за недопустимо.
Това ще доведе до това, че фаровете няма да изпълняват своята функция, определена в нормативните документи. Според приетия регламент, светлината от фаровете трябва да е ясна и да не се размива.
А ако фаровете са били износени с времето, то светлината им след покриването им с фолио ще стане още по-слаба.
Самото фолио с времето също намалява своята пропускливост, става матово. Заради потъмняване след 5-7 години експлоатация се препоръчва фаровете на колата да бъдат полирани.
Какво фолио да се използва
За онези, които все пак искат да си играят със закона, експертите препоръчват фаровете да бъдат облепени с безцветно полиуретаново фолио с дебелина 150-200 мкм.
Това фолио е достатъчно здраво, но при това не изкривява светлинния лъч. При това в случай на увреждане то лесно се заменя с ново. Благодарение на прозрачността на фолиото от даденото вещество то доста трудно се забелязва с просто око и инспекторът едва ли би го забелязал, ако то е залепено качествено.