Мит или истина: Почиства ли скъпият бензин двигателя?

https://auto.blitz.bg/novini/mit-ili-istina-pochistva-li-skpiyat-benzin-dvigatelya Auto.blitz.bg
Мит или истина: Почиства ли скъпият бензин двигателя?

В рекламите на производителите на горива често се споменават повишените почистващи свойства на бензините с добавки, които ние наричаме "супер". Та какви може да са тези супербензини и какво могат да дадат те? 

Първо да се обърнем към документите. 

Какви добавки има

Добавките за автомобилния бензин могат да изпълняват следните функции:

антидетонационни;

антиокислителни;

инхибитори на корозията;

антистатични и почистващи.

Обикновенно производителите употребяват многофункционални добавки на базата на антидетонационните.

На сложните композиции се прави опит да се придаде синергия. Това означава, че заедно копонентите на добавката дават по-голям ефект, отколкото по отделно. При това добавките трябва лесно да се смесват с бензина, да не се оттаяват и да осигуряват дълъг срок за съхранение на горивото. 

 

Казва се, че автомобилният бензин може да съдържа почистващи добавки, които не влошават неговите свойства. 

Обърнете внимание - бензинът може да съдържа добавки, но производителят не е длъжен да го добавя. Обикновенно почистващите добавки се слагат при създаването на горивото с повишени характеристики.

Например, производител директно казва: Горивото "супер" почиства, защитава от корозия, съдържа модификатори против триене, увеличава мощността и намалява разхода. 

Каква е тогава опасността? 

Замърсяванията могат да попаднат в горивото при производството, транспортирането и съхранението. С механичните замърсители трябва да се борят филтрите, но с течните трябва да се борят добавките. Течните са опасни с това, че преминават през филтъра и образуват отлагания върху важни детайли и възли на мотора. 

Горивните дюзи при голямо количество течни замърсители в бензина може постепенно да намалят своята производителност и да изгубтят правилната форма на разпръскване. 

Течните замърсители образуват нагар по клапаните, коойто намалява пропускателната способност и влошава подвижността им. Замърсеното гориво, попаднало в цилиндрите, увеличава количеството нагар в камерата за изгаряне, влошава характеристиките на моторното масло. 

Изпускателните клапани и катализатора също страдат от смолите, които се срещат в горивото. 

Всичко това води до по-ранен праг на детонация, намаляване на мощността, увеличаване на разхода и като цяло намалява ресурса на мотора. 

А сега към теста. За да се проверят характеристиките на бензина с добавки на стенд са били изпитани двигатели с обикновенно гориво, а след това и с бензини с повишени почистващи свойства. 

И в двата случая е била оценявана тенденцията за промените в количеството отлагания в двигателя. 

При работата с обикновено гориво количеството им постепенно расте. С отлагания са се покривали клапаните и всичките детайли в камерата за изгаряне. 

При това бензинът с добавка "супер" намалил количеството на тези отлагания. При употребата на почистващите бензини мощността на двигателя наистина е нараснала и се е подобрил разходът. Все пак, промените са се оказали доста по-скромни от обещаното в рекламата. 

По-рано в нея се казва, че може да се очаква увеличение на мощността до 14,7%, подобрено ускорение с до 9,9%)и нулева корозия на двигателя.

В сегашната реклама обаче цифри не се посочват. Само се говори за подобряване и така нататък. 

Освен това, след изпитанията на "почистващите" орива е бил отбелязан ръста на изразходвания въздух. Очевидно, изпускателните тръби и особенно клапаните, освобождавайки се от нагара, са помогнали за по-доброто пълнене на цилиндрите. 

Отделен експеримент е проведен с двигател ВАЗ-21083. Моторт над 600 моточаса ( от момента на производството) е работил с обикновени бензини и за пръв път е пробвал почистващ такъв  Прирастът на характеристиките се е оказал забележим. Мощността е нараснала с малко над 7%, разходът е намалял с 8%. 

Най-голям ефект почистващите добавки дават при разпределено впръскване на горивото. Първо се почистват дюзите. Те подават бензина в клапаните, измивайки от тях наслагванията. 

Към тях спадат бензините с повишено съдържание на смола, така и газове, засмуквани от системата за вентилация. След това почистващите добавки премахват наслагванията в камерите за изгаряне. 

При двигателите с директно впръскване почистващите добавки помагат за поддръжката на чистотата на дюзите и камерите за изгаряне, но не са в сила да почистят изпускателните клапани. 

 

 

 

Моющие бензины и вправду улучшают работу мотора. Так что на них, если позволяет кошелек, имеет смысл перейти. Ну а экономным могу посоветовать заправлять машину моющим топливом хотя бы эпизодически, допустим, каждую пятую заправку. Любителям ездить на самом низкооктановом бензине из разрешенных порекомендуем также хотя бы раз в несколько заправок «баловать» машину топливом АИ-95 с моющими присадками. Вы сразу заметите разницу.

Горещи

Коментирай