Отминаха дните, когато двигателите с турбокомпресор с малък работен обем бяха съмнителен избор. Всички лоши твърдения за тази технология също останаха в миналото.
Сред собствениците на автомобили има мнение, че:
Турбината е ненадежден агрегат.
Двигателят с турбокомпресор има сложно устройство.
Турбокомпресорът води до повишен разход на масло.
Турбодвигателят загрява много време.
Сега ще разгледаме кое от тези твърдения е истина, използвайки за база популярните двигатели на VW и Ford.
Навремето възникнаха много въпроси относно турбо двигателите на Volkswagen с малък работен обем (1,2 и 1,4 л) от серията CAX и CBZ. Предполагаше се, че при тях износването на групата цилиндър-бутало може да достигне критичната стойности още преди 100 хиляди километра. Има две причини за това бързо износване.
1. Първата причина е, че при малките двигатели не се препоръчва дълго време да забивате стрелката на оборотомера в червения сектор. Особено нежелателно е да се натоварва така двигателя още докато е студен.
Загряването на двигател с турбокомпресор до работна температура отнема повече време. Рязкото увеличаване на оборотите на студено води до бързо износване на частите.
2. Втората причина е размерът на частите за синхронизация и коляновия механизъм. Колкото по-малки са те, толкова по-бързо се износват.
Каква е разликата в дизайна?
Ако говорим за сложността на дизайна, тогава някои съвременни атмосферни двигатели в тази си част не са по-прости от двигателите с турбокомпресор.
Променливи всмукателни трактове, директно впръскване, променливо газоразпределение на клапаните, много леки части на коляновия механизъм - всичко това се среща и при двигателите без турбокомпресор. Така че единствената основна разлика в дизайна е самата турбина.
Колко надеждни са турбо двигателите?
Ненадеждни могат да се нарекат например първите турбо двигатели на Volkswagen, произведени през предходното десетилетие. Оттогава тяхната надеждност е нараснала значително. Същото е положението и с двигателя EcoBoost с турбокомпресор на Ford.
Въпреки това, ресурсът на старите атмосферните двигатели от 90-те години не може да се сравни с модерните турбинни агрегати.
Колко да загреете турбо двигателя?
Най-лесният начин да съкратите времето за загряване е да използвате допълнителен електрически нагревател. Но в двигателя EA211 инженерите са решили проблема по различен начин: изпускателният колектор е вграден в главата на цилиндъра. В резултат на това времето за загряване на двигателя е намалено и количеството топлина, предавано към купето, се е увеличило.
Коя кола ускорява по-добре?
При една и съща мощност, колата с турбокомпресор винаги ще изпреварва атмосферния си аналог при ускоряване. Всеки собственик на кола, който е провел такъв експеримент, ще може да потвърди това.
Защо двигателят с турбокомпресор е по-добър от атмосферния?
Графиката по-долу показва външната скоростна характеристика на двигателя EA211 от Volkswagen. Отличната динамика на ускорението на автомобила с турбокомпресор е свързана с широкия диапазон на максималния въртящ момент. При това още от 1500 об./мин.
Външна скоростна характеристика на двигателя Volkswagen EA211.
Това е сравнителна характеристика на двигател с естествено пълнене. Обърнете внимание на оборотите, при които се постигат максимална мощност и въртящ момент. Диапазонът ще бъде изместен към по-високи скорости.
Външна скоростна характеристика на атмосферен двигател.
Надеждността на съвременните двигатели с турбокомпресор е значително по-висока от тази на първите двигатели с турбо. Като доказателство за това може да послужат повечето Volkswagen Golf VII, които без никакъв проблем в двигателя вече са изминали над 130 000 км.
Недостатъци на турбо двигателите
Основните недостатъци на двигателите с турбокомпресор са повишената консумация на масло и ниският топлообмен. Причината за първия проблем се крие в конструктивните характеристики на такива двигатели, а вторият проблем се решава чрез използването на допълнителни електрически нагреватели или благодарение на изпускателния колектор, интегриран в главата на цилиндъра.