Как севернокореец създаде най-култовата спортна кола на САЩ (СНИМКИ)

  • 24.06.2019 12:00 /
  • 1225 /
  • 0
Как севернокореец създаде най-култовата спортна кола на САЩ (СНИМКИ)

Американското списание Road and Track публикува неизвестни до сега скици на спортната кола Shelby Mustang GT500. Те са били пазени от семейството на Джон Чун - дизайнер, създал външността на тази "напомпана" версия на  Ford Mustang. Неговата история през 2012 година публикува малкия вестник Star Tribune от Минесота. Журналистът Джеф Стриклер е имал щастието да поговори с дизайнера преди неговата кончина.  

Джон Чун не е станал знаменитост, като звездните дизайнери на 60-те - да кажем Том Чард, Лари Шинод, Клаус Люте, Пол Брак или Бруно Сако. Но създадените от него автомобили са придобили култов статут и високо се ценят от колекционерите. Например, миналата зима Shelby Mustang GT500 Super Snake 1967 бе продаден на търг за 2.2 милиона долара.

Чун би си и останал неизвестен за широката публика, ако не бе това интервю. Журналистът на Star Tribune е разговарял с пенсионираниядизайнер в семейния ресторант Chun Mee, който Джон открил заедно с жена си Елън в малкото градче Делано западно от Минеаполис. 

Впрочем, сред феновете на американските "мускулести коли" слуховете за удивителния кореец малко по-малко са си се разпространявали. Постетителите на ресторанта често питали, виждайки на стената чернобяла снимка на млад мъж с азиатска външност и "Мустан", дали той не е създателят на прочутата спортна кола?

Чун обаче отговарял отрицателно - "Това е направил онзи, младия от снимката", карайки гостите да търсят с удивление сходство между снимката и възрастния мъж зад тезгяха. А жена му разказвала, че понякога, разбирайки с кой говорят, посетителите изпадали в такъв възторг, че те просто искали да се докоснат до него. 

"Идваха при нас дори от Оклахома, Ню Йорк и Флорида, само за да го видят", казвала тя. Стените на ресторантчето отгоре до долу били покрити със снимки на коли и рисунки - естествено, авторски. 

Бъдещият американец Джон Чун се е родил през 1928 година в Корея - тогава страната е била окупирана от японските войски. След поражението на японците по време на Втората световна война Корея е разделена на две зони - Северът е съветски, а Юга - американски. 

Градът, в който живеело семейството на Чун, се оказал в северната част. Бащата обаче, инженер по образование, се досещал накъде тръгват нещата и изпратил сина си да учи в Юга, в Сеул - тогава такава охранявана граница между двете Кореи все още не е имало. 

След това юношата се е прибирал у дома само веднъж. "Веднага разбрахме, че това е грешка, че може да не се върна обрано в Юга. Трябваше да бягам в Сеул", разказва Джон своята история. Когато през 1950-та година започва Корейската война, Чун е воювал на страната на Юга. След края на боевете през 1953 година станало очевидно: за завръщане в родината трябва да се забрави. 

По примера на свой приятел Чун решил да имигрира в САЩ, в Калифорния. Така през 1957-а година той пристигнал в Сакраменто. "Първо трябваше да научи английски, записах се на курсове, но не взех изпита. Взех го едва от втория път", разказа той. 

Преподавателите обаче били впечатлени от неговите практически способности: веднъж по време на час по чертане той бързо и с ловкост изобразил чертеж на фуния и педагогът му предложил да си опита късмета в Колежа по изкуства и дизайн. Този частен университет в Пасадена е алма-матер на редица прочути дизайнери. 

Сред най-известните му дипломанти са бившия дизайн директор на Форд Джей Мэйс, авторът на новия стил на BMW Крис Бенгл, създателят на външността на Chevrolet Corvette и Ford Mustang Лари Шинода, авторът на всичките електромобили на Тесла Франц фон Холцхаузен, настоящият шеф дизайнер на марката Genesis Люк Донкерволке.

За да приеме новия студент, приемната комисия само е трябвало да хвърли поглед върху портфолиото му с рисунки. Но за образованието трябвало да се плаща - по 350 долара за семестър. За да може да си го позволи, Чун започва работа като механик: всеки ден до четири следобед той се е учил в колежа, а след това е работил пълна смяна във фирмата International Harvester. По-късно той се мести в сервиз, където ремонтирал само продукция на General Motors. Седем години по-късно той е първият кореец, завършил Арт-Центъра. 

Оказало се обаче доста трудно Чун да си намери работа: той бил по-възрастен от своите колеги, а в автомобилните корпорации смятали, че със своите 30 години за младши дизайнер той вече е твърде стар. Отказали му Форд, Крайслер и General Motors.

"Току що бях завършил колежа и въобще не знаех какво да правя. Главният инженер на Shelby Фред Гудел дойде на изложение за работни места и ме нае. И досега не знам защо. Той дори не ми каза с какво ще се занимавам - просто ми каза да идвам на работа", разказва Чун. 

Фирмата на Карол Шелби, която вече е била известна със своите състезателни "Кобри" с двигател Ford V8, била получила от Форд поръчка за създаването на специална "напомпана" версия на купето Mustang. Чун трябвало да създаде външния облик на тази кола. Специално за проекта фирмата наела хангар в летището на Лос Анджелис: там е текла разработката на колите и сглобяването им върху каросериите, доставяни от завода в Сан Хосе. 

Сега, със задна дата, станало ясно колко много Чун бил подходящ за тази работа. Имайки зад гърба си инженерно образование, получено в Корея, и опита като механик, той не се занимавал с празни фантазии, а е избирал технологично удобни решения. "Инстинктивно разбирах как трябва да се направи онова, което аз рисувах", обяснява по-късно Чун. 

Дизайнерът си спомня как Карол Шелби постоянно влизал при него, за да гледа работата му. "Той винаги питаше, дали нямам нещо яко. Преглеждаше скиците, взимаше някои от тях и казваше: не се безпокой, скоро ще ги върна. Никога не ги връщаше. Налагаше се всеки път да правя наново рисунките", разказва дизайнерът. 

Но дори и половин век по-късно Чун казва, че не е обиден или подразнен. Напротив, разказва, че да се работи с Шелби е било чисто удоволствие, защото той приемал дори и най-радикалните му идеи. "Не том ми каза само един път. Тогава доста време се навъртах в състезателната част на хангара. Когато той ме свари там, аз му предложих да се занимавам едновременно със състезателните коли и тези за ежедневна употреба. Той ми отговори, да се занимавам със своята си работа и да си отида в офиса", споделя Чун. Първите завършени от корееца коли са Shelby Mustang GT350 и GT500 от 1967 г. След това работи и върху автомобилите, моделни години 1969 и 1969 г. "Мустангите" с индекс GT350 са оборудвани с високооборотен мотор V8 4.7, развиващ над 300 к.с., който по-късно е заменен от по-прост двигател с обем 5,0 литра, а накрая и с 5,8-литров. Версията GT500 разполага със 7,0-литров V8 с мощност 335 к.с.



Именно Чун е човекът, който придава характер на колите, благодарение на които те се отличават от стандартния Mustang. Основните особености са задният спойлер, капака и въздухозаборниците зад вратите. Той е автор и на характерните емблеми  Shelby с изображение на кобра, които преработва основно.

След като приключва работата над колата от 1969 г., договорът между Shelby и Ford е прекратен, а компанията спира производство и освобождава повечето си служители. На Джон е предложено да отиде във Ford, но той избира Chrysler. Там търсят дизайнери с опит и веднага е назначен. Създава външния вид на автомобили като Dodge Challenger и Plymouth Road Runner, но в крайна сметка напуска, тъй като получава по-добра оферта от производителя на играчки Tonka Toys от Минесота. "В продължение на 3 месеца ми звъняха всяка сутрин в 10 часа и ме убеждаваха, че трябва да приема предложението им. В крайна сметка това даде резултат", обяснява Чун, който се мести с жена си в малкото градче Маунд в Минесота. И създава серията играчки-камиончета Tonka, която е сред най-популярните.

След играчките Джон се е занимавал с различни неголеми проекти в областта на промишления дизайн: например, създавал е дизайна на прахосмукачките на фирмата Whirlpool, нарисувал е външността на колата Bradley GT.

Със своя огромен опит той със сигурност би оставил сериозна следа в корейската автомобилна индустрия, която по това време се свежда до сглобяването на чуждестранни автомобили, за които е получен лиценз. Това почти се случва, след като при него пристигат хора от Hyindai, които искат да се консултират. "В Маунд дойдоха трима, сред които беше и президентът на Hyundai (най-вероятно става дума за основателя на Hyundai Motor Company - Чон Се Юн). Те ми съобщиха, че компанията им започва самостоятелно производство на автомобили и поискаха съвет. Аз им отговорих, че създаването на първия прототип ще им струва поне 5 млн. долара, но те решиха, че е прекалено скъпо. В крайна сметка се обърнаха къв италианците от  Italdesign. Получи се добре, но колата не отговаряше на изискванията на депатрамента за транспорт и нямаше как да се продава в САЩ", спомня си дизайнерът.

"След това те ми звъняха, за да ме молят да поправя колата, да я синхронизирам с американските правила. Казах им, че е трябвало да ме слушат още от самото начало", казва Чун. Първият самостоятелен модел на Hyundai е малкият хечбек Pony с двигатели на Mitsubishi. Той така и не влиза в продажба в САЩ. Фирмата решава да излезе на американския пазар със следващия си компактен модел Excel през 1985 година.

На снимките Джон Чун позира с Shelby GT500 1968 година, но собствен Shelby така и не имал: "Когато работих за Шелби, обикновеният Мустанг струваше 2000 долара, а Shelby - двойно повече. Тогава просто не можех да си позволя такъв автомобил. Тогава никой дори не можеше и да си помисли, че цената му ще стигне 250 000 долара".

Колата на снимката е собственост на колекционера Дан Матил. Собственикът на сервиз и страстен колекционер чул, че бившият дизайнер на Shelby живее в Минесота, но въобще си нямал на представа къде точно, докато самият Чун не му позвънил с молба да кара колата му на парад за ретро-техника. 

Кариерата на Чун не може да се назове свръхуспешна - в автомобилния бранш той не е работил дълго време и е създал само една известна кола (или две, ако се смятат моделите от разлчните години). Но затова пък каква! И наистина ли целият този път е бил изминат от бежанец от Северна Корея, който някога едва е говорил по английски? 

Джон Чун почива от рак през 2013 година на 84 години, възпитавайки 3 деца. Едното от тях също е дизайнер: Кевин Чун също завършва колежа в Пасадена, работил е в калифорнийското студио на Тойота, за фирмата Polaris и корпорацията Chrysler, където се е занимавал с външността на Jeep.

На надгробната плоча на Джон Чун е гравиран точно онова, познато на всички лого с готовата за атака кобра. 

Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

КОМЕНТИРАЙ