Изгоряла в Австрия "Тесла" предизвика много въпроси за това, как да се гаси, превозва и утилизира електромобила и неговите батерии. Много малко компании могат и искат да се занимават с това.
Дискусията бе възбудена изгоряла през ноември 2019 година в северната част на Тирол Tesla. За щастие, собственикът ѝ е успял да напусне горящия автомобил.
След това пожарните са изгасили колата и са преместили останките ѝ в специален контейнер с вода, където автомобилът е лежал три дни, докато окончателно не изстинал.
След това собственикът на изгорелия електромобил си счупил краката от търсене на компания, която би искала да утилизира неговата електрическа кола.
Той установил, че предполагаемият партньори на "Тесла" няма лиценз за утилизиране.
Представителите на местните компании за утилизация на автомобили също заявили, че на тях не им е известен състава на батерията и те няма да се заемат с нейната утилизация - било твърде опасно.
Тогава от "Тесла" изпратили специалист, който да се заеме с въпроса. Той определил, че автомобилът повторно няма да се запали, намерил регионална специализирана компания, която притежава необходимото ноу-хау и ще може да запази частите за автомобила за изследване и разработки.
Въпреки това, че случаят в Австрия в крайна сметка се е оказал фалшива тревога, той повдигна доста въпросни - било е установено, че утилизацията на автомобилните батерии не е чак толкова безопасна.
Експертите отбелязват, че компаниите за утилизиране на отпадъци са обучени само за боравене с почти неповредени батерии, които могат да се използват за други цели, например, в качеството на резервоари за енергия.
Какво да се прави с наистина повредените, никой не знае. Освен това, съществуват и много правови неясноти.
Освен това, възниква и въпроса за правилната утилизация на водата в контейнера след потапянето на останките на електрическата кола, а също и транспортирането на подлежащата на унищожаване кола зад граница.
Също така проблеми с литиевите батерии възникват и при утилизацята на битовите предмети, като мобилните телефони, електрическите зъбни четки, електрическите тротинетки и така нататък.
Специалистите по рециклиране на отпадъци препоръчват въпросните предмети да не бъдат изхвърляни заедно с битовите отпадъци и предупреждават за опасността от тази стъпка.
Известно е, че неправилно утилизираните батерии редовно предизвикват пожари в дворовете на компаниите за рециклиране.
Трябва ли рециклирането на повредените електрически автомобили да бъде регилирано със закон?
Да, този случай доказва тази необходимост. Проблемите, които възникват след катастрофата, показват, че електрическата мобилност също създава нови проблеми за пожарните екипи, службите за пътна помощ и компаниите за рециклиране на отпадъци.
Производителите на електромобили трябва, въпреки конкуренцията, да разкрият състава на своите батери и да създадат ефективно работеща мрежа за утилизиране на осанките от транспортните средства