Колкото повече вие пътувате със спукана гума, толкова по-голяма е вероятността да се наложи да купувате нова. Експерт обаче разказа как да избегнем това.
Автопроизводителите са се погрижили
Да се усети спукването на гумата още в началния стадии помагат базовите системи за контрол на налягането в гумите. Много е удобно и безопасно. Сега те са монтирани дори на относително нескъпите модели. На панела с приборите се появява предупреждение и се включва звукова сигнализация. Автоматиката "усеща" недостатъчно налягане или по промяната в честотата на въртене на спадналото колело или по монтирания в гумата датчик.
Първият вариант е по-прост и по-надежден. Дори при монтирането на различен размер гуми на предните и задните оси може да се "обясни" на системата кое как трябва да бъде. Този вариант не създава и проблеми при сезонното преобуване на автомобила.
С втората система може да има проблеми, например при монтажа на гуми. Служителите в гумаджийницата често повреждат датчиците. Затова подобна диагностика следи не само налягането, но и температурата в самата гума. Така тя може да предупреди и за старта на разрушаване на гумата или за заклинил спирачен апарат, който предизвиква излишно топлоотдаване.
Полезен тунинг
Система за определяне на налягането в гумите може да си сложите и сами. В продажба са пуснати два типа устройства. Първото се завива на резбата на стандартния вентил, другото се монтира в самата гума.
И в двата случая и четирите датчика предават информация по радиоканал на блок в салона на автомобила, който се захранва от бордовата мрежа или има собствена батерия.
Разчитайте само на себе си
Най-разпространеният начин да определите налягането в гумата е органолептичния - когато шофьорът разчита на своите усещания.
Изброяваме факторите, които влияят на точността и бързината на този процес
Атмосферните условия. При силен дъжд, снеговалеж, лед, когато цялото внимание на шофьора е съсредоточено върху удържането на автомобила на пътя, веротяността да усещане на спадащата гума е по-малка. Шофьорът няма да усети и как гумата се върти по-бавно, което при спукване е неизбежно.
Опитите на шофьора и усещането на автомобила
Прохождащите автомобилисти, както и онези, които все още бе са се запознали достатъчно с новата си кола, може дълго време да не забележат, че гумата спада. Докато някои опитни водачи ще успеят дори да си настроят огледалата така, че да огледат задните гуми.
Височина на профила на гумата.
Колкото е по-висок профила на гумата, толкова по-лесно се усеща спукването. Ако гумата е изпуснала с профил 65% и повече, автомобилът осезаемо ще се наклони.
При профил от 45% и по-малко да се усети спукването е почти невъзможно. Затова бързата загуба на налягане е много по-опасна при гумите с висок профил, отколкото при нископрофилните.
Предно или задно?
Спуканата предна гума се усеща по-лесно - на която страна започва да дърпа волана и автомобилът се наклонява в тази страна.
По наклона на автомобила може да се определи и спуканата задна гума. Освен това, в завои задната част започва да носи.
В града скоростите не са големи и обичайно шофьорът успява бързо да спре и така да спаси гумата.
На магистралата обаче шофьорите разбират за спукването само по звука, напомнящ пляскането с крила. И докато успеят да спрат в аварийната лента, гумата обикновено вече е "сдъвкана" и непригодна за понататъшно използване.
Няколко полезни съвета.
Собствениците на коли без системи за контрол на налягането в гумите трябва по-често са проверяват гумите си с нанометър. Важно е да се следят тенденциите. Ако всичките четири гуми държат налягане - страхотно. Ако една или няколко гуми изпускат по малко - отивайте в гумаджийницата. Защо да будите всяка сутрин съседите с работата на шумния си компресор?
Ако видите до себе си на пътя автомобил със спаднала гума, веднага предупредете водача ѝ. Знакът е прост: описвате с ръка кръг и сякаш го боцкате с пръст в долната част.
Може и да посочите конкретната гума, за да стане съвсем ясно. Помогнете на ближния си и утре някой може да ви врне услугата.