Строителството на завода за електромобили в Ловеч на практика е започнало Това съобщи пред БТА арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Next.е.Go България" и "Аутомотив Клъстер България".
Заводът ще бъде разположен на терен до бившия завод "Балкан" в Ловеч, където в миналото се произвеждаха едни от първите автомобили, велосипеди, мотоциклети и самолети в България. Инвестицията бе договорена преди година от тогавашния министър на икономиката Кирил Петков. По думите на арх. Станиславов до края на следващата година трябва да бъде произведена първата серия електромобили.
"Ние сме получили всички необходими документи както от Община Ловеч, така и от всички останали институции, тъй като става въпрос за поредица разрешителни, съгласувателни процедури", каза Станиславов. Той допълни, че необходимата документация, за да започне изграждането на завода, както и самото проектиране са направени за по-малко от една година от момента, в който е взето решение и обявена инвестицията. "На практика можем да кажем, че строителството е започнало, тъй като вече има главен изпълнител и той подготвя и обгражда терена, което е не малка задача. Става въпрос за изграждане на ограда от над 2,5 км и това вече се случва", посочи архитектът.
По думите му има и избрана надзорна фирма, като на практика най-големите строителни и надзорни компании в България ще се занимават с този проект.
"Това е модерен завод, нов начин за производството на електрически автомобили и по подобие на компания като "Тесла" - повечето различни части на този завод са направени в едно общо тяло, обща сграда. Тя е с доста внушителни за България размери – над 320 метра дълга в едната посока, а в другата около 240 метра. Това е основната сграда, където ще се случва производството. В нея има доста сложна организация с различни складови зони, зона за производство на т. нар алуминиеви пространствени рами и др.", уточни арх. Любомир Станиславов.
Основните компоненти на електроавтомобилите ще се произвеждат на място в завода
Заводът ще има множество доставчици, но основните компоненти – носещата структура на автомобила, която е от алуминий, външната обвивка и т.н. ще се произвеждат на място. Определени елементи – батерии, седалки, ще идват от външни доставчици.
"Така е във всеки един световен завод, няма нищо по-различно. По-различното е процентите на работа, начинът на организация и материалите, с които се работи, защото никога досега алуминий не е използван за масово достъпен автомобил, било то електрически или конвенционален. Обикновено алуминият се използва в скъпите луксозни и спортни автомобили, тъй като е по-скъп материал, но това е част от технологията да могат да се оптимизират процесите на производство“, каза още Станиславов. По думите му истинското ноу-хау в този проект е самият завод. Той е всъщност революцията, която ще позволи за бъде произвеждан електрически автомобил на много достъпна цена.
Технологията на работа в завода ще позволи да се произвеждат електрически автомобили на достъпна цена
Специалистът коментира още, че в рамките на общия световен или европейски пазар това ще бъде един от най-достъпните електрически автомобили, които ще се предлага на пазара."Надявам се в съотношението цена-качество на автомобил, това да бъде най-доброто предложение на пазара“, добави той.
Първата серия автомобили трябва да излезе още в края на 2023 г., а фактическото мащабно производство - да започне през 2024 г.
Първата серия автомобили трябва да излезе още в края на следващата година, а фактическото мащабно производство ще започне през 2024 г.
Тези автомобили ще могат да се продават както в цяла Европа, така и в целия свят. Към 2024-2025 година тестването на такъв тип автомобили ще е толкова голямо, че едва ли ще е нужно да се търсят пазари извън Европа. По-хубаво е автомобилите да се продават близо до мястото, в което се произвеждат, каза още Станиславов.
Според него електрическите автомобили са бъдещето на автомобилната индустрия, не защото в момента има скъпи горива, а защото това е посоката, в която цялата индустрия се е устремила, защото тези автомобили са много по-практични. "Те са по-лесни за експлоатация и имат редица други предимства. Ситуацията в момента около световната криза с енергията, с горивата, с войната в Украйна са само катализатори, които открояват всички тези процеси. Електрическите автомобили са бъдещето на масовите автомобили и те ще предоставят възможност хората да могат да се придвижват от една до друга точка на много ниска цена. В обозримо бъдеще транспортирането ще бъде абсолютно безплатно", заяви още изпълнителният директор.
Около 1000 работни места ще бъдат разкрити на етапи
Той добави, че се очаква да бъдат разкрити около 1000 работни места на етапи, според това на колко смени ще работи заводът. "Няма да разчитаме да намираме обучени хора, ние ще ги обучаваме сами. Има такава програма и на практика първите хора вече са назначени. Има много голям интерес", посочи арх. Любомир Станиславов.
Той коментира и стойността на инвестицията, като посочи, че един нормален конвенционален автомобилен завод обикновено струва около 1 милиард евро. Благодарение на технологията, която ще бъде изградена в Ловеч и с която се елиминират най-скъпите звена на завода, цената му може да се намали на 200 милиона евро. "Тъй като ние ще изграждаме този завод в България, където много от цените са по-ниски, нашето очакване е цена до 150 милиона евро. Проектът, който сме защитили и е получил статут на приоритетен от българското правителство, е за 140 милиона евро", каза още изпълнителният директор.