Доналд Тръмп спечели втори президентски мандат и затова сред автомобилните производители вече назрява паника. Засега най-голяма печалба записва „приятелят на Тръмп“ Илон Мъск – акциите на неговата компания Tesla поскъпнаха с 14% за ден.
Други производители на електрически превозни средства и традиционни автомобили не са толкова доволни и има няколко причини за това.
Завръщането на бившия президент Доналд Тръмп в Белия дом вероятно ще доведе до период на несигурност в автомобилната индустрия по отношение на регулациите, стимулите и търговията с електрически превозни средства, пише Automotive News.
Като президент Доналд Тръмп може да предприеме стъпки за по-нататъшна изолация на китайските производители на автомобили и части, за да защити вътрешния пазар на САЩ.
В същото време можем да очакваме новата администрация да премахне данъчните стимули за електрически превозни средства, което ще навреди на производителите на автомобили, които са инвестирали сериозно в тази сфера.
Този нов кемпер удивлява с големината и оборудването си, цената му е... СНИМКИ
Тръмп заплаши да наложи вносни мита на стоки от ЕС, така че акциите на европейските производители BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz и Porsche паднаха с 5,2-7,7%, съобщава Reuters.
Въпреки това главният изпълнителен директор на BMW Оливър Зипс каза, че BMW ще се възползва от своето „много, много голямо присъствие в САЩ“. Може би говорим за автомобилния завод на BMW в Спартанбург, който произвежда SUV X5, X6 и X7.
Позицията на Тръмп относно електрическите превозни средства е публична тайна, припомня Electrek - вторият му мандат вероятно ще доведе до намаляване на инвестициите на екипа на Байдън в зелена енергия, премахване на данъчни стимули за купувачите на електромобили и промени в политиките, насочени към намаляване на емисиите на CO2.
Може скоро да получим отговор от други автомобилни производители относно победата на Тръмп. „Очакваме, че ще бъде трудно за производителите на автомобили и износителите“, казва Никълъс Форест, инвестиционен директор в Candriam, пред Reuters.
„Тръмп може да наложи мита върху вносни стоки, така че за германските производители на автомобили или френските групи за луксозни стоки всичко, което Европа изнася, е риск.“
Това са най-скъпите коли в света за 2024 г. СНИМКИ
Но не само Европа. Тръмп иска колите от Мексико да не попадата в страната. Ето защо китайската BYD например спря плана си за изграждане на завод в Мексико, който би бил ключов производствен обект за достъп до Съединените щати.
BMW също така планира да започне производството на своите електромобили от следващо поколение, наречени "Neue Klasse", в Мексико през 2027 г. В тази страна и Мъск строи свой завод за Tesla.
Но разбира се Тръмп най-много държи под прицел Китай: той планира постепенно да прекрати китайския внос по време на втория си мандат, както и да забрани на китайски компании да притежават американски недвижими имоти и инфраструктура в енергийния и технологичния сектор.