Александър Атанасов е един от българите, които работят в Tesla. След като завършва образованието си у нас, заминава за САЩ, където преди месец започва работа за един от най-желаните работодатели в света на автомобилите.
"След като завърших в Техническия университет в София, записах магистратура в Бостън, в последствие започнах в по-малка фирма, като работех там 6 години, след това бях в Uber, a после дойде и възможността да се прехвърля в Tesla, където кандидатствах и ме приеха", заяви Атанасов в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.
По думите му работодателя в компанията търси постигнати резултати във всяка една от предните позиции, които е заемал кандидатът и самият процес на интервю е детайлен. "Конкретното качество, която ми спечели позицията е усърдие и старание и много работа.
Не смятам, че съм по-умен или по-подготвен от колегите", казва той.
Позицията, която заема Александър е Програмен мениджър по инженерните проекти. "Продуктът по който работя е станция, която ще е зарежда електромобилите. Те се наричат супер станции за зареждане и се инсталират по целия свят, за да може клиентите на Тесла да зареждат бързо", казва той.
По думите на Атанасов е трудно да се работи за работодател като Илон Мъск. Въпреки, че все още не се е срещал лично с него, той казва, че Мъск е много изискващ. "Той е първият, който идва във фабриката и си тръгва последен и иска само най-доброто", заявява Александър.
В централата в Калифорния работят няколко хиляди души. Ако се прибавят и фабриките в Америка и по света, са над 10 хиляди души. В компанията има и още българи.
"Амбициите на Tesla са да се ускори процесът към приемането на алтернативна енергия в света и как се произвежда самата енергия. Ако продължаваме да използваме планетата по начинът, по който я използваме в момента, то тя няма да е същия вид много време напред", заяви той.
По повод опасността за използване на батерии и "електрическо" гориво, Александър заяви, че електрическите автомобили са четири пъти по-ефективни от нормалните бензинови коли.
"За единица енергия, ще имаме четири пъти повече пробег. Освен това има изследвания, които показват, че негативния ефект на природата е такъв, какъвто е при разграждане на една стара коли. Негативните ефекти са абсолютно сравними между електрическа и бензинова кола."
У нас има едва-две зарядни станции на Tesla, но има други частни компании, които инсталират.
"До преди миналата година имаше компании, които инсталираха 50 киловатови станции. С мен се свързаха компания, които вече инсталира 100 киловатови станции, което значи зареждане на 300 километра за по-малко от един час.
Тепърва тези продукти ще стават по-мощни и ще се развиват", заяви той. "Имайки предвид скъпия бензин в Европа, в България, е много по-изгодно да се кара електромобил."
По думите му към края на годината Tesla ще отвори фабриката в Берлин. Сега в Европа цените на електромобилите са по-високи но ако ги сравним с цените на трите големи марки Audi, BMW, Mercedes, те са в този клас.
"Когато се отвори фабриката в Европа, ще са в същия ценови диапазон като тези големи марки. Ако сметнем консумативите на 5-годишна база, Tesla ще е по-евтина - без смяна на масло, спирачки, което е скъпо при луксозните автомобили", заяви той.
По думите на Атанасов когато Tesla вече има силна конкуренция, всички суровини и материали за батериите ще поевтинеят, което ще донесе и цялостно поевтиняване на електомобилите.
"Планирам в бъдеще да се наложа в компанията, да докажа място си и раста, да работя върху продукти, които променят начина, по който ние се движим и използваме планетата", заяви Александър.