Комисията за защита на околната среда към Европейския парламент режи да завиши нормите за емисии на въглероден диоксид след 2021 година. Реакциите на автомобилната промишленост на тази инициатива не закъсняха.
Стана онова, от което се опасяваха в бранша: Комисията за защита на околната среда към Европейския парламент призова за съществено завишаване на нормите за CO2 в автомобилната промишленост след 2021 година, а инициативата бе предложена от малтийския социал-демократ Далли.
Според инициативата, до 2025 година емисиите на CO2 трябва да бъдат намалени с 20%, а до 2030 година с 45%. Ще се въведе и ĸpeдитнa cиcтeмa зa пpoизвoдитeлитe, ĸoeтo дa ги нacъpчи дa пpoизвeждaт eлeĸтpoмoбили. Зa нaдxвъpлянe нa СО2 лимититe щe имa глoби.
Леките търговски автомобили също ще бъдат включени в схемата. Трябва да се отбележи, че става дума за средно ниво на емисиите за цялата гама на произвежданите от всяка компания автомобили. Тоест, ако искаш да произвеждащ жадни за гориво и слабо екологични джипове, ще трябва да компенсираш с производството на малолитражки или електромобили, за да се спази изискването за средната норма.
Асоциацията на автомобилната промишленост (VDA) незабавно реагира на решението на Комисията. "Предприетото решение въобще не отчита техническата и икономическата реалност. Комисията поставя амбициозни цел, но не дава отговори на въпроса, как те да бъдат достигнати. Още повече, тези изисквания противоречат на задачата за увеличаване на работните места и заетостта в Европа", каза президентът на VDA Бернхард Матес. Той твърди, че поставените цели няма как да бъдат постигнати за толкова кратък период, защото подобни затягания на нормите ще доведат до загуба на работни места в Европа.
Експертът от Съвета за екологичен транспорт (ICCT) Питер Мок смята, че автомобилните производители не трябва да "шантажират" "зелените" със съкращения в автомобилната промишленост, защото в повечето случаи загубите на работни места се дължат на автоматизацията на производството.
Екологични организации в Германия дори поискаха намаляване на емисиите на CO2 до 2030 не с 45%, а със 75% и разкритикуваха световните автомобилни производители, че са проспали технологичната революция и продължават по навик да се фокусират в двигателите с вътрешно горене. Също така, според тях, въпреки очевидният екологичен проблем, който застрашава нашия свят, в случай че нищо не се предприеме, автомобилните концерни полагат гигантски усилия не, за да усъвършенстват технологиите, а за това, да забавят бъдещите ограничения за емисиите на СО2.
Решението на Комисията към Европейския парламент първоначално трябва да бъде одобрено от европарламента, преди да започнат отделни преговори с правителствата на държавите-членки, пише automobilwoche.de. Това едва ли ще се окаже лека задача за изпълнение, защото страните с големи автомобилни индустрии, като Германия, Франция и Италия, се боят да не загубят работни места. Но при това "зелените" нямат никакво намерение да отстъпват и най-вероятно окончателното решение за ожесточаване на нормите за емисиите трябва да се очаква още през идната година.
Анализаторите на пазара са на мнение, че еколозите ще вземат връх и този път, въпреки това, че възможностите на автомобилните производители са на практика изчерпани. И ако нормите за емисиите бъдат затегнати още повече, то това неизбежно ще доведе до фалшификации с емисиите и, вероятно, до още по-сериозни скандали от онези, на които станахме свидетели до момента (дизелгейт).