Въпреки че преди години имах много скептично отношение към електрическите автомобили, вече съм категоричен, че бъдещето безспорно е тяхно. Те все още са с висока покупна цена, но могат да спестят всички други разходи по експлоатацията и най-вече да паркират без такси в сините и зелените зони, както и да се зареждат безплатно на определени места, а освен това са освободени от данъци.
След теста на Renault ZOE съм убеден, че в града не ми трябва нищо повече от компактния хечбек. Не ме разбирайте, че съм готов да се откажа от колите с двигател с вътрешно горене, но в града с удоволствие бих карал само електрически автомобил, като Renault ZOE, споделя впечатленията си Денислав Стоянов в "Монитор".
Електрическото Renault ZOE не остава незабелязано по пътищата и в повечето случаи получава одобрителни погледи. Много често обаче пешеходците не се отдръпват от пътното платно, защото не го чуват. Електромобилът се движи почти безшумно и само при ниски скорости произвежда тих вой. Макар и с класическа каросерия на хечбек от B-сегмента, в дизайна му има много интересни елементи. Най-ефектна е предната част със свитите си фарове и силно заоблена броня.
В Renault ZOE има нещо космично, особено когато колата е синя, подобно на тестовия автомобил. Задната част е малко по-стандартна, но като цяло стилът създава усещането за био-дизайн със своите заоблени и гладки линии. В опита си да прикрият силуета на хечбек, дизайнерите са скрили външните дръжки на задните врати в стойките. Решението не е ново, но в този случай е малко неудобно. Бутонът за отваряне е малък и не се вижда веднага, така че докато налучквате как да го хванете, за да отворите вратата, трябва да внимавате да не прещипете пръстите си.
Зарядният щепсел в ZOE се крие зад голямото лого на Renault отпред, което е доста удобно, когато приближавате станциите за зареждане с предницата на колата. Логото се отваря чрез бутон от лявата страна на волана или от картата Renault. Стандартно във всяко ZOE има комплект със заряден кабел за всички нива на заряд. Когато кабелът се включи, сигналът Z.E. светва. Мига синя светлина, която показва, че зареждането е в ход, а когато то завърши, светлината свети постоянно.
След като приключите зареждането на батерията не издърпвайте щепсела на зарядното устройство преди да го освободите от съответния бутон. Renault ZOE е първият автомобил, който стандартно е обут с високо енергийно ефективните гуми Michelin Energy E-V. Те намаляват високите енергийни загуби от съпротивлението при търкаляне, поемайки едновременно с това бързото ускорение на електромобила.
Салонът на Renault ZOE е доста интересен, пластмасата е солидна и голяма част от материалите са износоустойчиви. Цветът на интериора е черен, декориран със сини вложки. Пред очите е подчертан надписа Z.E. (Zero Emission, т.е. нулеви емисии). Предният панел е изработен в същия заоблен стил и е в хармония с външния вид, като визуално добавя пространство. Много от уредите за управление са заимствани от хечбека Clio.
На таблото пред водача има TFT екран, а на централната конзола е поставен 7-инчовият цветен сензорен екран на мултимедийната система R-Link. С нея се работи просто и ясно. В интериора на Renault ZOE има обширно място за пътниците отпред, а пасажерите на задните седалки не трябва да са по-високи от 1,90 метра. Отзад могат да се съберат и трима човека, но трябва да се има предвид, че това кола от B-сегмента и средният пътник ще бъде притеснен. Обемът на багажника е 338 литра и нараства до 1225 литра при сгъване на задните облегалки.
Първото нещо, което видях сядайки зад волана на Renault ZOE, беше оставащият пробег от 300 км с пълно зареждане на батерията на арматурното табло. Помислих си къде ще зареждам Renault ZOE и веднага се сетих за зарядната станция на близкия магазин Lidl на бул. „Андрей Ляпчев” в столичния квартал „Младост”, която освен че е много близко, е и безплатна. При първото зареждане на станцията пред мен беше спрял новия Nissan LEAF, тъй като има две „зелени” места, но само след няколко минути собственикът му изключи кабела и са тръгна.
Бях много доволен от зареждането, тъй като за около 50 минути батерията се зареди от 33 до 80%, увеличавайки автономния пробег на Renault ZOE от 100 на 240 км. Докато батерията се зарежда, можете да пазарувате в магазина, да стоите в колата или пък да направите кратка разходка. Все пак трябва да имате късмет при зареждането, защото съм виждал на същата станция да чакат повече от два автомобила, а местата все пак са само две. Електромобилите постоянно се увеличават и скоро тази ситуация ще бъде все по-често явление.
Докато батерията е снабдена с електроенергия, можете да не мислите за зареждане. Когато автономният пробег намалява равномерно, човек не изпитва психологически страх от предстоящото търсене на зарядна станция. По време на теста разходът в града варираше около 14 кВтч на 100 км, благодарение на което автомобилът наистина може да измине автономно 300 км. И наистина при изминаването на 100 км бордовият компютър на ZOE отчете, че остава заряд за още 200 км. Като цяло средната скорост е била едва 24 км/ч, тъй като управлявах автомобила само в града. Ако предприемате изминаването на по-дълги разстояния, ще трябва внимателно да планирате маршрута, като вземете предвид наличието на станции за зареждане.
Шофирането на електромобил като Renault ZOE е лесно като да карате кола с автоматични скорости, но има някои особености. Основното правило е грамотното използване на спирачната енергия. Огромно значение за увеличаване на пробега има стилът на шофиране на ZOE. В режим ECO, който се активира от бутон на централната конзола, пробегът се увеличава с до 10%. Ако водачът се нуждае от по-мощно ускорение, когато изпреварва например, функцията може да се изключи чрез силно натискане на педала на газта. Всяко забавяне е оползотворяване на енергията и изразходване на допълнителни километри от запаса на енергия. По-лесно е да ги запазите, като предвидите предстоящата ситуация и съобразите пътния трафик.
Второто положително нещо е, че можете да се чувствате по-уверени в завоите. Ниският център на тежестта, осигурен от батерията, буквално залепя хечбека към пътя. Разбира се, ZOE не винаги се справя перфектно с неравностите на пътя, като в острите завои се наклонява леко и не се опитва да опише траекторията като по релси. Всичко това се обяснява и с факта, че автомобилът не е лек, тъй като собственото му тегло е почти 1,5 тона, а окачването е натоварено още преди да се качат пътници.
Динамиката на електрическото Renault ZOE стимулира към активното каране в града. Моделът R90 Long Range с мощност 92 к.с. не е шампион в ускорението до 100 км/ч, но се набира много бързо в града. Тъй като всички 220 Нм са достъпни от самото начало, спринтът от място до 50 км/ч отнема само 4,1 секунди. При 80 км/ч темповете на ускорение стихват, но динамиката е напълно достатъчна за да се включите в булеварди като „Цариградско шосе” или околовръстното. Ако ви се наложи да се движите по магистралата, максималната скорост на ZOE е 135 км/ч.
С автономен пробег от 300 км вече е възможно да има пълноценна ежедневна експлоатация на Renault ZOE, без да се местите от една зарядна станция на друга. Батерията на модела е с капацитет от 41 кВтч и има един от най-добрите показатели в момента. Цената на Renault ZOE започва от 63 490 лева, което никак не е малко, но е напълно адекватно на фона на конкурентите KIA Soul EV, Hyundai IONIQ, Nissan LEAF и BMW i3, които струват дори повече. Единствено Volkswagen e-up! е по-достъпен. Все пак ако обмисляте покупката на електромобил, желателно е да имате къща или гараж с добра електрическа инсталация, за да зареждате през нощта.
Технически характеристики
Renault ZOE R90 Long Range Life
Трифазен синхронен електромотор
1-степенна автоматична трансмисия
90 к.с. максимална мощност
220 Нм максимален въртящ момент
4,1 секунди ускорение от 0 до 50 км/ч
135 км/ч максимална скорост
168 Вч/км комбиниран разход на енергия
0 г/км емисии на СО2
63 490 лева цена на базовия модел