Всеки може да се окаже в тази ситуация, но не всеки ще се измъкне от нея достойно. Как ще действате вие, изхождайки от личния си опит и навици?
Вие догонвате камион, движейки се във втората лента със скорост от 60 километра в час. В дясната лента малко зад вас се движи автобус. Само, че на вас ви идва мисълта да се престроите в лявата лента, за да изпреварите камиона, само че неговият шофьор намалява скоростта и дава ляв мигач. В следващия момент той се озовава на края на осевата линия, в предвиденото за завой място. Между него и вас има около 50 метра. В какво се състои опасността от дадената ситуация и как ще постъпите?
Даваме ви няколко варианта за поведение в тази ситуация зад волана. Изберете оптималния за вас:
1.Давам ляв мигач, натискам клаксона и се опитват да изпреваря камиона в лявата лента.
2.Давам ляв мигач, престроявам се в лявата лента, отнемам до известна степен от скоростта и натискам клаксона, настоявайки пътят ми да бъде преотстъпен.
3. Давам десен мигач, рязко ускорявам, изпреварвам камиона отдясно.
4. Рязко спирам. Ако дистанцията не е достатъчна, за да спра зад камиона, завивам на дясно.
Достатъчно е да се изгледат в YouTube няколко клипа с ПТП, заснети с видеорегистратори, за да стане очевидно, че именно вариант номер едно най-често води до катастрофи. Разбира се, в този случай отговорността за случилото се ще понесе шофьора на камиона. Но на вас от това по-леко няма да ви стане. Освен това, правилата за движение гласят, че завиването наляво и в обратна посока се извършва наляво от най-лявата пътна лента по посока на движението. Ако пътното платно е с недостатъчна широчина, се допуска завиването в обратна посока да започне и от друга част на платното за движение, но водачът на завиващото пътно превозно средство е длъжен да пропусне и попътно движещите се от лявата му страна пътни превозни средства.
Второто решение е малко по-добро от първото, защото и в този случай вие все пак пренебрегвате много важен принцип на безопасността - никога не чакайте от нарушителя на Правилата за движение незабавно да поправи своята грешка. Действахте внимателно, предвиждайки най-лошия развой на събитията, следователно предприемайте всичките мерки за безопасност.
В третия вариант има реален шанс за благополучен изход. Но вашето поведение няма да е много коректно по отношение на съседите по движение. Добре, ако шофьорът на автобуса своевременно забележи вашата маневра и правилно реагира на нея, тоест намали скоростта и ви отстъпи пътя. Но тези действия може да не са безопасни. Затова това решение не може да се смята за оптимално.
Четвъртото решение е най-безопасно. Първо, вие изцяло действате в рамките на правилата за движение. Ако спирачният път на вашия автомобил се окаже по-голям от разстоянието, което е останало до камиона, вие ще имате възможност да го заобиколите в последния момент. По време на спирането автобусът ще остане доста зад вас и нищо няма да ви попечи да завиете надясно.